دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 1564-1554 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi F, Qarabaghi P, Salehi Mobarakeh N. Investigating the Effect of Perceptual-motor Exercises on Sustained Attention and Memory Performance of Children with Autism Spectrum. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (2) :1554-1564
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-784-fa.html
محمدی فرزاد، قره باغی پردیس، صالحی مبارکه نگار. بررسی اثر تمرینات ادراکی حرکتی بر توجه پایدار و عملکرد حافظه کودکان طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (2) :1554-1564

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-784-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران ، Farzad.Mohammadi@iau.ac.ir
2- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3- استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
چکیده:   (207 مشاهده)
مقدمه و هدف: کودکان طیف اوتیسم دارای اختلال در تکالیف شناختی از جمله توجه و حافظه هستند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر توجه پایدار و عملکرد حافظه کودکان اوتیسم بود.
روش کار: روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان اوتیسم شهر اهواز بود که تعداد ۳0 نفر به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و بعد از تکمیل مقیاس اوتیسم به صورت تصادفی به گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس اوتیسم، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون حافظه بود. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون، آزمون عملکرد پیوسته و حافظه را اجرا کردند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته و هر هفته 2 جلسه تحت تمرینات ادراکی-حرکتی قرار گرفت. داده­ ها از طریق آزمون­ های t مستقل و تحلیل کوواریانس با نرم ­افزار SPSS نسخه 26 و در سطح معنی­ داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته­ ها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی در عملکرد حافظه ­ای در خرده مقیاس­ های اطلاعات عمومی، جهت ­یابی، کنترل ذهنی، تکرار ارقام رو به جلو، حافظه منطقی، یادگیری تداعی و حافظه بینایی معنی­ دار بود (0/05>p). همچنین تمرینات ادراکی-حرکتی در متغیر توجه پایدار در خرده مقیاس ­های نسبت پاسخ صحیح به محرک هدف، نسبت پاسخ صحیح به محرک غیر هدف، زمان واکنش پاسخ صحیح، خطای حذف و خطای ارتکاب به طور معنی­ دار موثر بود (0/05>p).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج، تمرینات ادراکی-حرکتی می­تواند باعث بهبود توجه پایدار و حافظه در کودکان طیف اوتیسم شود. بنابراین پیشنهاد می­ شود آموزش و تمرین فعالیت­ های ادراکی-حرکتی در دستور کار مربیان و کار درمانگران مراکز آموزشی و درمانی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 651 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي ورزشي
دریافت: 1403/1/19 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار: 1403/6/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb