مقدمه: سازههای روانشناختیروانشناختی هوش هیجانی، راهبردهای مقابلهای و رضایت از زندگی نقش مهمی در سلامت روانی دارند. لذالذا این پژوهش با هدف بررسی سهم هوش هیجانی، راهبردهای مقابلهای و رضایت از زندگی در سلامت روانی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 180 دانشجو (104 دختر و 76 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنهاآنها پرسشنامههای هوش هیجانی، راهبردهای مقابلهای، رضایت از زندگی و سلامت روانی را تککمییل ککردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهچند گانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: ییافتهها نشان داد که هوش هیجانی، راهبرد مسالهمسئلهمدار، رضایت از زندگی گذشته، حال و آینده با سلامت روانی رابطه مثبت و معنادار داشتند. راهبرد مسالهمسئلهمدار، رضایت از زندگی حال و هوش هیجانی در یک مدل پیشبین توانستند 31 درصد از واریانس سلامت روانی را پیشبینی کنند. سهم راهبرد مسالهمسئلهمدار در پییشبیینیی سلامت روانی بییش از ساییر متغییرها بود (01/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، راهبرد مسالهمسئلهمدار، رضایت از زندگی حال و هوش هیجانی مهمترینمهمترین پیشبینی کنندههای سلامت روانی بودند؛ . بنابراین درمانگران و مشاوران باید به نشانههای متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنهاآنها برنامههای مناسبی برای بهبود سلامت روانی دانشجویان پرستاری طراحی کنند.
کلیدواژههاکلید واژهها: هوش هیجانی، راهبردهای مقابلهای، رضایت از زندگی، سلامت روان، دانشجویان پرستاری
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |