دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 1612-1601 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourani Jourjade S R, Mashhadi A, Bigdeli I, Rasool Zadeh Tabatabai S K. Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Cognitive Disengagement Syndrome: The Mediating Role of Executive Functions in Iranian College Students. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (2) :1601-1612
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-780-fa.html
نورانی جورجاده سیده رقیه، مشهدی علی، بیگدلی ایمان اله، رسول زاده طباطبایی سید کاظم. اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی: نقش میانجی کنش های اجرایی در دانشجویان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (2) :1601-1612

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-780-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد دانشگاه فردوسی مشهد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mashahadi@um.ac.ir
3- استاد دانشگاه فردوسی مشهد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (503 مشاهده)
مقدمه و هدف: در دهه ­های اخیر، همراهی علائم سندرم عدم درگیری شناختی (CDS) با زیرنوع ­های اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی (ADHD) مورد توجه محققان این حوزه بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی نارسایی در کنش ­های اجرایی در رابطه بین علائم اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و تحلیل مسیر می ­باشد. در سال 1402 تعداد 612 دانشجو از دانشگاه ­های مختلف ایران، با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به 2 پرسشنامه مقیاس درجه ­بندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS) و مقیاس نارساکنش ­وری اجرایی بارکلی نسخه بزرگسال (BDEFS) پاسخ دادند. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار لیزرل 8/8 و به روش تحلیل مسیر تجزیه­ و تحلیل شد.
یافته­ ها:  هر سه متغیر نارسایی توجه، فزون­کنشی و تکانش­گری در سطح معناداری 0/001 اثرات غیرمستقیمی بر سندرم عدم درگیری شناختی داشتند. به طوری که برای اثر نارسایی توجه و تکانش­گری، دو متغیر خودسازماندهی/حل مسئله و خودانگیزشی نقش میانجی ایفا کرده­اند و برای اثر غیرمستقیم فزون کنشی بر سندرم عدم درگیری شناختی، خودسازماندهی/حل مسئله نقش میانجی داشته است. به­طور کلی می­توان گفت نارسایی در کنش­های اجرایی، نقش میانجی معناداری بین نشانه­های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و سندرم عدم درگیری شناختی دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش میانجی کنش­های اجرایی خودسازمان­دهی/حل مسئله و خودانگیزشی انتظار می­رود علاوه بر تشخیص افتراقی دقیق­تر، در طراحی و برنامه­ریزی درمان با لحاظ کردن این کنش­های اجرایی، همزمان با بهبود نشانه­های ADHD شاهد بهبودی در نشانه­های سندرم عدم درگیری شناختی نیز باشیم.
متن کامل [PDF 797 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1403/3/11 | پذیرش: 1403/5/26 | انتشار: 1403/6/10

فهرست منابع
1. Branjerdporn G, Meredith P, Strong J, Garcia J, Brockington I, Aucamp H, et al. American psychiatric association diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th). Washington DC. 2013; 16(4):813-31.
2. Zhong S, Lu L, Wilson A, Wang Y, Duan S, Ou J, et al. Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and suicidal ideation among college students: A structural equation modeling approach. Journal of Affective Disorders. 2021;279:572-7. [DOI:10.1016/j.jad.2020.10.020]
3. Shen Y, Chan BSM, Liu J, Meng F, Yang T, He Y, et al. Estimated prevalence and associated risk factors of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among medical college students in a Chinese population. Journal of Affective Disorders. 2018;241:291-6. [DOI:10.1016/j.jad.2018.08.038]
4. Becker SP, Barkley RA. Sluggish cognitive tempo. Oxford textbook of attention deficit hyperactivity disorder. 2018:147-53. [DOI:10.1093/med/9780198739258.003.0015]
5. Becker SP, Willcutt EG, Leopold DR, Fredrick JW, Smith ZR, Jacobson LA, et al. Report of a work group on sluggish cognitive tempo: Key research directions and a consensus change in terminology to cognitive disengagement syndrome. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2023;62(6):629-45. [DOI:10.1016/j.jaac.2022.07.821]
6. Burns GL, Becker SP. Sluggish cognitive tempo and ADHD symptoms in a nationally representative sample of US children: Differentiation using categorical and dimensional approaches. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2021;50(2):267-80. [DOI:10.1080/15374416.2019.1678165]
7. Servera M, Sáez B, Burns GL, Becker SP. Clinical differentiation of sluggish cognitive tempo and attention-deficit/hyperactivity disorder in children. Journal of Abnormal Psychology. 2018;127(8):818. [DOI:10.1037/abn0000375]
8. Becker SP, Willcutt EG. Advancing the study of sluggish cognitive tempo via DSM, RDoC, and hierarchical models of psychopathology. European Child & Adolescent Psychiatry. 2019;28(5):603-13. [DOI:10.1007/s00787-018-1136-x]
9. Mayes SD, Calhoun SL, Waschbusch DA. Relationship between sluggish cognitive tempo and sleep, psychological, somatic, and cognitive problems and impairment in children with autism and children with ADHD. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2021;26(2):518-30. [DOI:10.1177/1359104520978459]
10. Ekinci O, İpek Baş SA, Ekinci N, Doğan Öİ, Yaşöz C, Adak İ. Sluggish cognitive tempo is associated with autistic traits and anxiety disorder symptoms in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Brazilian Journal of Psychiatry. 2020;43:153-9. [DOI:10.1590/1516-4446-2020-0965]
11. Creque CA, Willcutt EG. Sluggish cognitive tempo and neuropsychological functioning. Research on Child and Adolescent Psychopathology. 2021;49(8):1001-13. [DOI:10.1007/s10802-021-00810-3]
12. Kofler MJ, Irwin LN, Sarver DE, Fosco WD, Miller CE, Spiegel JA, et al. What cognitive processes are "sluggish" in sluggish cognitive tempo? Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2019;87(11):10-30. [DOI:10.1037/ccp0000446]
13. Zelazo PD. Executive function and psychopathology: A neurodevelopmental perspective. Annual Review of Clinical Psychology. 2020;16:431-54. [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-072319-024242]
14. Fredrick JW, Burns GL, Langberg JM, Becker SP. Examining the structural and external validity of the Adult Concentration Inventory for assessing sluggish cognitive tempo in adults. Assessment. 2022;29(8):1742-55. [DOI:10.1177/10731911211027224]
15. Leikauf JE, Solanto MV. Sluggish cognitive tempo, internalizing symptoms, and executive function in adults with ADHD. Journal of Attention Disorders. 2017;21(8):701-11. [DOI:10.1177/1087054716682337]
16. Howell D. Statistical methods for psychology, 6th edn belmont. CA: Wadsworth. 1997;293.
17. Lindeman RH, Merenda PF, Gold RZ. Introduction to bivariate and multivariate analysis: Scott, Foresman Glenview, IL; 1980: 248.
18. Kerlinger FN, Pedhazur EJ. Multiple regression in behavioral research. (No Title). 1973: 125.
19. Barkley RA. Barkley adult ADHD rating scale-IV (BAARS-IV): Guilford Press; 2011: 35.
20. Mashhadi A, Mirdoraghi F, Hasani J, Yaghoobi H, Hamzeloo M , Hosainzadeh-Maleki Z. The prevalence of attention deficit/hyperactivity disorder symptoms and its association with sluggish cognitive tempo in students? Journal of Research in Behavioural Sciences. 2014;12(1):111-03. (in Persion).
21. Barkley RA. Barkley deficits in executive functioning scale (BDEFS): Guilford Press; 2011: 54. [DOI:10.1037/t37378-000]
22. Mashhadi A, Mirdoraghi F, Hosainzadeh-Maleki Z, Hasani J, Hamzeloo M. Factor structure, reliability and validity of Persian version of Barkley deficits in executive functioning scale (BDEFS)-Adult version. Journal of Clinical Psychology. 2015;7(1):51-62. (in Persion).
23. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage Publications; 2016: 187. [DOI:10.4135/9781071802687]
24. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications; 2023: 203.
25. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics: Pearson Education; 2013: 531.
26. Collado-Valero J, Navarro-Soria I, Delgado-Domenech B, Real-Fernández M, Costa-López B, Mazón-Esquiva I, et al. ADHD and sluggish cognitive tempo: comparing executive functioning response patterns. Sustainability. 2021;13(19):10506. [DOI:10.3390/su131910506]
27. Baytunca MB, Inci SB, Ipci M, Kardas B, Bolat GU, Ercan ES. The neurocognitive nature of children with ADHD comorbid sluggish cognitive tempo: Might SCT be a disorder of vigilance? Psychiatry Research. 2018;270:967-73. [DOI:10.1016/j.psychres.2018.03.038]
28. Araujo Jiménez EA, Jané Ballabriga MC, Bonillo Martin A, Arrufat FJ, Serra Giacobo R. Executive functioning in children and adolescents with symptoms of sluggish cognitive tempo and ADHD. Journal of Attention Disorders. 2015;19(6):507-14. [DOI:10.1177/1087054713495442]
29. Goulardins JB, Marques JC, De Oliveira JA. Attention deficit hyperactivity disorder and motor impairment: A critical review. Perceptual and Motor Skills. 2017;124(2):425-40. [DOI:10.1177/0031512517690607]
30. Kaiser M-L, Schoemaker M, Albaret J-M, Geuze R. What is the evidence of impaired motor skills and motor control among children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)? Systematic review of the literature. Research in Developmental Disabilities. 2015;36:338-57. [DOI:10.1016/j.ridd.2014.09.023]
31. Fredrick JW, Becker SP. Sluggish cognitive tempo symptoms, but not ADHD or internalizing symptoms, are uniquely related to self-reported mind-wandering in adolescents with ADHD. Journal of Attention Disorders. 2021;25(11):1605-11. [DOI:10.1177/1087054720923091]
32. Becker SP, Barkley RA. Field of daydreams? Integrating mind wandering in the study of sluggish cognitive tempo and ADHD. The Journal of Child Psychology and Psychiatry Advances. 2021;1(1):e12002. [DOI:10.1111/jcv2.12002]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb