دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 1299-1292 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi M, Ayar A, Hosseini S F, Izadpanah A, Sharifzadeh G, Nazemi H. Comparison the Effect of Cardiopulmonary Resuscitation by Face-to-Face and Electronic Training on the Skills of Secondary School Students. J Jiroft Univ Med Sci 2023; 10 (2) :1292-1299
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-681-fa.html
عبداللهی مصطفی، ایار ایوب، حسینی سیده فاطمه، ایزدپناه علی محمد، شریف زاده غلامرضا، ناظمی حسین. مقایسه تأثیر آموزش احیای قلبی_ریوی به روش حضوری و الکترونیک بر مهارت دانش آموزان متوسطه دوره دوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1402; 10 (2) :1292-1299

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-681-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- استادیار آناتومی، دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، seyedefatemeh.hosseini@bums.ac.ir
3- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
4- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
چکیده:   (441 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش احیای قلبی_ریوی توسط ابزارهای نوین آموزشی برای نجات جان افراد نیازمند به احیای قلبی_ریوی در گروه سنی نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش احیای قلبی-ریوی (CPR)Cardio Pulmonary Resuscitation  به روش حضوری و الکترونیک بر مهارت دانش‌آموزان متوسطه انجام شد.
روش کار: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری طبس در سال تحصیلی 1398 بود و 62 نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آموزش الکترونیکی (۳۱ نفر) و آموزش حضوری (۳۱ نفر) قرار گرفتند و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و چک ‌لیست مهارت‌های CPR و (AED) Automated external defibrillator در رابطه با انجام احیاء قلبی_ریوی بود. سپس هر دو گروه قبل، یک هفته و ۲ ماه بعد از مداخله پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد و پس از اطمینان از نرمال بودن از آزمون تی تست مستقل استفاده شد. سطح معنی‌داری 05/0>p در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: میانگین نمره مهارت CPR قبل از مداخله و یک هفته بعد از مداخله در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و حضوری تفاوت آماری معناداری نداشت (0/05>p). در هر دو روش آموزش الکترونیکی و حضوری میانگین نمره مهارت CPR در قبل و ۲ ماه بعد از مداخله افزایش معنی‌داری داشت و میانگین نمره گروه آموزش حضوری بالاتر بود (0/05<p) ).
نتیجه‌گیری: با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مداخله پس از دو ماه در هر دو روش آموزش الکترونیکی و حضوری، به نظر می‌رسد مداخله آموزشی باعث ارتقای سطح دانش و مهارت دانش آموزان در زمینه CPR شده است.
متن کامل [PDF 545 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی/ پرستاری
دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/5/21 | انتشار: 1402/6/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb