مقدمه و هدف: اعلام خبر بد در بیمارستانها به دلیل کمبود آگاهی و مهارت کارکنان یک وظیفه چالش برانگیز است. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان کارورز پزشکی و پرستاری نسبت به اعلام خبر بد در دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 269 دانشجوی کارورز رشته های پزشکی و پرستاری از سه دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان در سال 1400 انجام شد. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش دانش و نگرش مناقب و همکاران در زمینه اعلام خبر بد را تکمیل نمودند، داده ها با کمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری کمتر از 0/05 درنظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمره دانش و نگرش شرکت کنندگان نسبت به اعلام خبر بد به ترتیب 2/3± 14/06و 5/6±24/03بود. سطح نمره دانش در حد متوسط و نمره نگرش منفی بود. میانگین نمره دانش دانشجویان پزشکی نسبت به اعلام خبر بد به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان پرستاری بود (0/001>p). میانگین نمره نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد بیشتر از دانشجویان پزشکی بود (0/001>p). میانگین نمره دانش و نگرش بر حسب دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنیداری داشت (0/05>p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانش دانشجویان پزشکی و پرستاری در مورد اعلام خبر بد کافی نیست و نیاز به آموزش بیشتر می باشد. با توجه به نگرش مثبت تر دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد پیشنهاد می شود که تمهیداتی فراهم شود تا با آموزش دانشجویان پرستاری، از این ظرفیت بالقوه برای اعلام خبر بد به بیماران و خانواده آنان استفاده شود. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |