مقدمه و هدف: عدم تطابق بین ابعاد آنتروپومتری بدن و مبلمان مدارس مانند میز، صندلی و نیمکت میتواند منجر به ناراحتیهای ستون فقرات، کمر درد، گردن درد و خستگی گردد. هدف از مطالعه حاضر، جمعبندی نتایج مطالعات موجود درزمینۀ ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان با مبلمان مدارس است. روش کار: جهت یافتن مستندات مرتبط پایگاه دادههای Elsevier، Springer، Pubmed، Google Scholar و همچنین پایگاههای دادههای داخلی Iranmedex، Magiran، Medlib، جهاد دانشگاهی و لیست پایاننامههای موجود در کتابخانه ملی مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه، انطباق اهداف مقالات با اندازهگیری ابعاد بدنی دانشآموزان جهت طراحی و بررسی مبلمان مدارس بود. مقالات ازنظر تکراری نبودن عنوان، نوع مطالعه، جمعیت مورد مطالعه، متغیرهای بررسیشده و کیفیت گزارشدهی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: از میان مقالات یافته شده در جستجوی اولیه پایگاههای اطلاعاتی از بین مقالات مورد بررسی،33 مقاله انگلیسی و 8 مقاله فارسی جهت مطالعه انتخاب گردید. مستندات موجود مربوط به دوره زمانی سالهای 1370 تا 1398 میباشد که از نظر روش کار و نتایج بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان تناسب ابعاد مبلمان موجود در مدارس با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان در حد مطلوب نیست. لذا در نظر گرفتن اختلافات آنتروپومتری در طراحی صندلی مناسب جهت دانشآموزان ضروری میباشد. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |