دوره 6، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 222-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedi F, Dalfardi M, eftekhar vaghefi S H. Assessment of Accommodation of Anthropometric Dimension with Classroom Furniture : systematic review article. J Jiroft Univ Med Sci. 2020; 6 (2) :222-233
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-268-fa.html
سیدی فاطمه، دلفاردی مهسا، افتخار واقفی سید حسن. ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان با مبلمان مدارس: مقاله مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1398; 6 (2) :222-233

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-268-fa.html


1- استادیار آناتومی، گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- مربی آناتومی، گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
3- دانشیار آناتومی، گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،کرمان، ایران
چکیده:   (124 مشاهده)
مقدمه و هدف: عدم تطابق بین ابعاد آنتروپومتری بدن و مبلمان مدارس مانند میز، صندلی و نیمکت می‌تواند منجر به ناراحتی‌های ستون فقرات، کمر درد، گردن درد و خستگی ‌گردد. هدف از مطالعه حاضر، جمع‌بندی نتایج مطالعات موجود درزمینۀ ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان با مبلمان مدارس است.
روش کار: جهت یافتن مستندات مرتبط پایگاه داده‌های  Elsevier، Springer، Pubmed، Google Scholar و همچنین پایگاه‌های داده‌های داخلی Iranmedex، Magiran، Medlib، جهاد دانشگاهی و لیست پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه ملی مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه، انطباق اهداف مقالات با اندازه‌گیری ابعاد بدنی دانش­آموزان جهت طراحی و بررسی مبلمان مدارس بود. مقالات ازنظر تکراری نبودن عنوان، نوع مطالعه، جمعیت مورد مطالعه، متغیرهای بررسی‌شده و کیفیت گزارش­‌دهی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: از میان مقالات یافته شده در جستجوی اولیه پایگاه‌های اطلاعاتی از بین مقالات مورد بررسی،33 مقاله انگلیسی و 8 مقاله فارسی جهت مطالعه انتخاب گردید. مستندات موجود مربوط به دوره زمانی سالهای 1370 تا 1398 می‌باشد که از نظر روش کار و نتایج بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میزان تناسب ابعاد مبلمان موجود در مدارس با ابعاد آنتروپومتری دانش­آموزان در حد مطلوب نیست. لذا در نظر گرفتن اختلافات آنتروپومتری در طراحی صندلی مناسب جهت دانش‌آموزان ضروری می‌باشد.
متن کامل [PDF 685 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: علوم پزشکی / آناتومی
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۷

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb