دوره 3، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharibi H, Rostami C, Karimiyan A, Gharibi J, Mahmoudi H. Effectiveness Of Group Cognitive Therapy & Reality Therapy On Reducing Educational Failure On Orphan Students. J Jiroft Univ Med Sci. 2017; 3 (2) :39-46
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-123-fa.html
غریبی حسن، رستمی چنگیز، کریمیان عدالت، غریبی جلال، محمودی هیوا. اثربخشی شناخت‌درمانی و واقعیت‌درمانی به روش گروهی بر کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست دوره راهنمایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1395; 3 (2) :46-39

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-123-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2- شبکه بهداشت و درمان شهرستان کامیاران، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، rostamy_ch59@yahoo.com
3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
4- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
5- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز، سقز، ایران
چکیده:   (3011 مشاهده)

مقدمه: یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات نظام‌های آموزشی افت تحصیلی است که آثار ناگواری از لحاظ مالی و نگرشی بر نظام آموزشی، خانواده و دانش‌آموزان به‌جای می‌گذارد. هدف از این مطالعه تأثیر مشاوره گروهی شناخت درمانی و واقعیت درمانی مشاوره گروهی بر افت تحصیلی دانش آموزان بی‌سرپرست و بد سرپرست در مدارس راهنمایی دخترانه بود.

روش کار: پژوهش حاضر تجربی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر بد سرپرست و بی‌سرپرست دارای افت تحصیلی مدارس راهنمایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 94-93 بودند. تعداد 45 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش آموزان دارای افت تحصیلی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند گروه‌های آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه‌ای واقعیت‌درمانی و شناخت‌درمانی طی دو ماه و هر هفته یک جلسه قرار گرفتند. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و SPSS-22 استفاده شد.

یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد آموزش شناخت درمانی با 26 درصد و واقعیت درمانی با 19 درصد افزایش نمرات دانش آموزان در امتحانات نوبت دو همراه بود و بر نمرات تکوینی و نوبت دوم دانش آموزان دختر بد سرپرست و بی‌سرپرست تأثیر معنادار داشت (01/0p≤).

نتیجه­ گیری: از آموزش شناخت‌درمانی و واقعیت‌درمانی می‌توان برای بهبود وضعیت افت تحصیلی دانش‌آموزان بد سرپرست و بی‌سرپرست استفاده کرد.

متن کامل [PDF 725 kb]   (857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1395/8/26 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1396/3/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb