دوره 3، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 129-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faryabi R, Mirzayi R, Salari E, Javadi A. Investigating the effect of Education based on Lazarus and Folkman's Transactional Stress Model on Coping Skills of Jieroft University of Medical Sciences Health care workers. J Jiroft Univ Med Sci 2016; 3 (1) :120-129
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-94-fa.html
فاریابی رضا، میرزایی رضا، سالاری الهام، جوادی عباس. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارت‌های مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1395; 3 (1) :120-129

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-94-fa.html


1- مدیریت تحقیقات و فن آوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ، بیرجند، ایران. ، Javadi56@yahoo.com
چکیده:   (6924 مشاهده)

مقدمه: امروزه استرس یکی از علل عمده بسیاری از اختلالات روانی، بیماری‌های قلبی، سرطان، ناراحتی‌های گوارشی، پوستی، مشکلات سیستم ایمنی و ... محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارت‌های مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شده است.

روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخله‌ای و از نوع نیمه تجربی است که بر روی 84 نفر از کارکنان بهداشتی شهر جیرفت با روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه روش‌های کنار آمدن لازاروس و فولکمن که روایی و پایایی آن در مطالعات متعدد اثبات شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی، کای دو و ویلکاکسون در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شده است.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه 51/6 ± 91/34 سال، میانگین سابقه کار 36/7 ± 22/11 سال بود. در این مطالعه تفاوت میانگین نمره تمامی حیطه‌های کنار آمدن لازاروس و سبک‌های مقابله هیجان مدار و مسئله مدار پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به قبل از مداخله از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>p) در حالی که این تفاوت در گروه شاهد معنی‌دار نبود (05/0<p).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت آموزش سبک‌های مقابله‌ای مبتنی بر مدل لازاروس و فولکمن به کارکنان می‌تواند باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مسئله مدار و کاهش استفاده از سبک‌های مقابله‌ای هیجان مدار و افزایش سطح سلامت در تمامی ابعاد بخصوص بعد روانی شود.

کلیدواژه‌ها: استرس، مهارت‌های مقابله‌ای، کارکنان

متن کامل [PDF 803 kb]   (4803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/9/25 | انتشار: 1395/9/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb