مقدمه و هدف: رابطه پدر فرزندی از جمله مهمترین روابط زندگی هر فرد است که میتواند در رشد و بالندگی او تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی او را تعیین کند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط اختلال شخصیت پدر با ادراک والدینی و شایستگی اجتماعی-هیجانی در نوجوانان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بود. 202 نوجوان دختر و پسر 12 تا 17 ساله و پدران آنها ساکن شهر تهران در سال 1402 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون 3، پرسشنامه مقیاس پدری و پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: نشانه های اختلال شخصیت پارانوئید، ضد اجتماعی، وسواسی-جبری و اجتنابی در پدر می تواند رابطه ادراک شده با پدر را در دختران (مقدار بتا به ترتیب ۱۵/۰-، ۲۷/۰-، ۱۵/۰- و ۰۵/۰-) و در پسران (مقدار بتا به ترتیب ۰۳/۰-، ۱۵/۰-، ۱۶/۰- و ۱۵/۰-) و همچنین شایستگیهای اجتماعی هیجانی را در دختران (مقدار بتا به ترتیب ۲۷/۰-، ۱۲/۰-، ۱۷/۰- و ۲۳/۰-) و نیز در پسران (مقدار بتا به ترتیب ۱۲/۰-، ۱۴/۰-، ۰۶/۰- و ۱۶/۰-) به طور معناداری پیش بینی کند (۰/۰5>p). نتیجهگیری: ویژگیهای اختلال شخصیت پدر عامل اثرگذار بر شایستگیهای اجتماعی هیجانی نوجوانان و رابطه ادراک شده آنها از پدر است. توصیه میشود تاثیر آسیبشناسی روانی پدر بر فرزندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در مداخلات و ارزیابیها به آن پرداخته شود. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |