دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 1806-1798 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi M, Faryabi R, Mehni S, Pirouzeh R, Vaziri Nasab H, Daneshi S, et al . The Status of Self-Directed Learning Readiness among Students of Jiroft University of Medical Sciences during the Coronavirus Pandemic. J Jiroft Univ Med Sci 2025; 12 (1) :1798-1806
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-820-fa.html
سلیمی مریم، فاریابی رضا، مهنی ساره، پیروزه راضیه، وزیری نسب حبیبه، دانشی سلمان، و همکاران.. وضعیت آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در طی همه‌گیری ویروس کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1404; 12 (1) :1798-1806

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-820-fa.html


1- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران ، m_salimi97@yahoo.com
2- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
4- دانشکده علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
5- معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
6- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده:   (41 مشاهده)
مقدمه و هدف: شیوع بیماری کرونا علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت جوامع، تأثیرات زیادی در ابعاد مختلف آموزش عالی ایجاد نمود. هدف از این مطالعه سنجش آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در زمان همه‌گیری کرونا ویروس بود.
روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی-تحلیلی) است که بر روی ۲۳۸ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته و نیز مقیاس استاندارد یادگیری خودراهبر فیشر بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون -student  t  و همچنین آزمون آنالیز واریانس انجام شد و نتایج با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ در سطح معنی‌داری (۰/۰5p≤) ارزیابی گردید.
یافته­ ها: از مجموع تقریباً ۱۰۴۱ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تعداد ۲۳۸ نفر در این مطالعه شرکت کردند. یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح درآمد بر یادگیری خودراهبر دانشجویان مؤثر است (۰/۰5p<). همچنین بعد خودکنترلی در دانشجویان پزشکی متفاوت با دانشجویان رشته بهداشت محیط و علوم آزمایشگاهی بود (۰/۰5p<).
نتیجه‌گیری: سطح درآمد و رشته تحصیلی می‌تواند یادگیری خودراهبر دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه آموزش مهارت‌های یادگیری خودراهبر به دانشجویان بخشی ضروری از فرآیند یاددهی-یادگیری است. این نوع آموزش در دانشگاه‌ باید اجرا شود تا استقلال یادگیری، ترویج یادگیری مادام‌العمر و آماده‌سازی متخصصان سلامت آینده کشور به‌صورت شایسته انجام گیرد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، کروناویروس، دانشجویان
متن کامل [PDF 962 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/12/23 | انتشار: 1404/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb