دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 1583-1575 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parnov M, Bahrainian S A, Shahabizadeh F, Malihialzackerini S. The Effectiveness of Metacognitive Therapy on Depression in Male Students Aged 13 to 18 in Divorced Families. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (2) :1575-1583
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-743-fa.html
پَرنو محمد، بحرینیان عبدالمجید، شهابی زاده فاطمه، ملیحی الذاکرینی سعید. اثربخشی روش درمانی فراشناخت بر افسردگی دانش آموزان پسر 13 تا 18 ساله در خانواده‌های طلاق. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (2) :1575-1583

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-743-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، majid.bahrainian@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (146 مشاهده)
مقدمه و هدف: افزایش میزان طلاق در دهه‌های اخیر و تأثیرات آن روی نوجوانان، آسیب‌های روانی همچون افسردگی را در کانون پژوهش‌ها قرار داده است. بر همین اساس، مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش درمانی فراشناخت بر افسردگی دانش‌آموزان پسر 13 تا 18 ساله در خانواده‌های طلاق انجام شد.
روش کار: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری نوجوانان پسر 13 تا 18 ساله‌ دو مدرسه‌ متوسطه‌ اول منطقه‌ پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه مداخله و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. درمان فراشناخت در قالب 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای به صورت هفتگی برای گروه مداخله ارائه شد، درحالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. آزمودنی‌ها در سه مرحله‌ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با پرسشنامه‌ افسردگی نوجوانان (Maria Kovacs، 1979) سنجیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ‌26 استفاده شد.
یافته ­ها: بر طبق یافته‌های این پژوهش، مداخله با درمان فراشناخت روی متغیر افسردگی اثربخش بود (0/001>p)، به طوری‌که میانگین نمرات پس‌آزمون افسردگی برای گروه کنترل 30/57 و برای گروه مداخله 16/87 بود. در گروه مداخله تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس‌آزمون با نمره 16/87 و پیگیری با نمره 17/60 دیده نشد (0/05).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که درمان فراشناخت یک مداخله اثربخش روی دانش‌آموزان 13 تا 18 ساله در خانواده‌های طلاق بوده و توصیه می‌شود این روش درمانی جهت کاهش افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 572 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي اجتماعي
دریافت: 1402/7/18 | پذیرش: 1403/3/21 | انتشار: 1403/6/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb