دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 1271-1264 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taft Ashian S, Ghasemi Nejad Dhkordi2 A. Investigating the Relationship between Nutritional Knowledge and Eating Disorders with Body Image in Athletic and Non-Athletic Students of the Islamic Azad University of Ahvaz. J Jiroft Univ Med Sci 2023; 10 (2) :1264-1271
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-716-fa.html
تفت آشیان شیرین، قاسمی نژاد دهکردی آتوسا. بررسی رابطه دانش تغذیه‌ای و اختلالات غذا خوردن با تصویر بدنی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1402; 10 (2) :1264-1271

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-716-fa.html


1- کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت‌بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- استادیار گروه تربیت‌بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، Ghaseminezhad_sport@yhoo.com
چکیده:   (1045 مشاهده)
قدمه و هدف: نقش تغذیه و اختلالات خوردن در سلامت جسمانی و تصویر بدنی در سلامت روان بسیار مهم است. از این‌رو هدف این پژوهش رابطه دانش تغذیه­ای و اختلالات غذا خوردن با تصویر بدنی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز بود.
روش کار: این پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود که در سال 1401 و در شهر اهواز انجام شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات دو پرسشنامه اختلالات خوردن و تصویر بدنی استیک و همکاران و پرسشنامه دانش تغذیه­ای پارمنتر و واردل بود. جامعه­ی ورزشکار حدود 300 نفر و تعداد جامعه­ی غیرورزشکار حدود 18 هزار نفر بود. با توجه به جدول مورگان دانشجویان غیر ورزشکار 377 نفر به صورت تصادفی و در دانشجویان ورزشکار 169 نفر به صورت در دسترس در نظر گرفته شد. آزمون­های مورد استفاده در این پژوهش ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون من ویتنی بود که با نرم­افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دانش تغذیه ­ای با تصویر بدنی در هر دو گروه دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار رابطه‌ای منفی و معنی­دار برقرار و بین اختلالات خوردن با تصویر بدنی رابطه­ای مثبت و معنی ­دار برقرار است (0/05>p).
نتیجه‌گیری: ورزش می­تواند در اختلالات خوردن و دانش تغذیه­ای مؤثر باشد. لذا با بهبود امکانات ورزشی و یا ایجاد انگیزه در دانشجویان برای پرداختن به فعالیت ورزشی می­توان زمینه را برای بهبود دانش تغذیه­ای و اختلالات خوردن دانشجویان فراهم نمود.
متن کامل [PDF 465 kb]   (833 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / فيزيولوژي
دریافت: 1402/3/21 | پذیرش: 1402/6/11 | انتشار: 1402/6/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb