دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 1090-1080 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi F, Salehi Mobarakeh N, Zameni L, Mehmedinović S. Investigating the Relationship Between the Perception of motor Competence and the Actual motor Competence of Elementary School Children; A Cross-Sectional Study. J Jiroft Univ Med Sci 2022; 9 (3) :1080-1090
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-647-fa.html
محمدی فرزاد، صالحی مبارکه نگار، ضامنی لیلا، مهمدینویچ سناد. بررسی ارتباط ادراک از شایستگی حرکتی با شایستگی حرکتی واقعی کودکان دبستانی؛ یک مطالعه مقطعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1401; 9 (3) :1080-1090

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-647-fa.html


1- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران ، Farzad.Mohammadi@iau.ac.ir
2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
4- استادیار، دانشکده آموزش و توانبخشی، دانشگاه توزلا، توزلا، بوسنی و هرزگوین
چکیده:   (1317 مشاهده)
مقدمه و هدف: شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده از همبسته­ های مهم مشارکت در فعالیت بدنی هستند. هدف این مطالعه بررسی رابطه ادراک شایستگی حرکتی با شایستگی حرکتی واقعی کودکان دبستانی بود.
روش کار: روش مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی می­ باشد. جامعه­ آماری مطالعه کودکان 7 تا 10 سال بودند که در باشگاه­ های ورزشی شهر اهواز فعالیت داشتند. 652 کودک با نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای از هشت منطقه شهر اهواز انتخاب شدند. شایستگی حرکتی واقعی با آزمون رشد حرکتی درشت-ویرایش سوم و شایستگی حرکتی ادراک شده با آزمون شایستگی مهارت حرکتی ادراک شده ارزیابی شد. داده ­ها از طریق آزمون ­های تی-استیودنت برای نمونه­ های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با نرم­ افزار SPSS نسخه 24 و در سطح معنی­ داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته­ ها: ضریب همبستگی بین خرده­ آزمون­های جاب­جایی واقعی و ادراک شده مثبت و معنی­ دار بود (001/0 =p ، 258/0= (652)r). همچنین بین خرده­ آزمون ­های کنترل شیء واقعی و ادراک شده ضریب همبستگی مثبت و معنی­ دار بود (001/0 =p ، 251/0= (652)r). در نمره کل آزمون­ های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نیز ضریب همبستگی مثبت و معنی ­دار بود (001/0 =p ، 318/0= (652)r). در عملکرد خرده ­آزمون­ های کنترل شیء واقعی و ادراک شده و نمره کل آزمون­ های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده تفاوت­ های جنسیتی به نفع پسران مشاهده شد (05/0>p).
نتیجه­ گیری: همبستگی مثبت شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نشان­ دهنده داشتن ادراک دقیق کودکان در نتیجه رشد مهارت­ های شناختی موردنیاز برای ارزیابی شایستگی خود می­ باشد. با توجه به وجود تفاوت­ های جنسیتی و عملکرد ضعیف­ تر دختران، طراحی برنامه­ های مداخله­ ای برای آنان ضروری است.
متن کامل [PDF 582 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / کودکان
دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/9/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb