مقدمه و هدف: روانشناسان رفتارهای خودآسیبی را نوعی فعالیت خودیاری می دانند که به فرد کمک می کند به طور موقت به آرامش برسد. در واقع نوعی رفتار پرخاشگرانه معطوف به خود است و مادامی که درمان نشود می تواند منجر به خودکشی شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر سیستم های مغزی-رفتاری و صفات تاریک شخصیت نوجوانان دارای رفتارهای خودآسیبی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم با رفتارهای خودآسیبی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز با رفتارهای خودآسیبی (شامل 15 نفر در هر گروه) بودند. روش انتخاب نمونه بدین صورت بود که ابتدا 30 دانش آموز با رفتارهای خودآسیبی به صورت هدفمند و غربالگری انتخاب و به شیوه تصادفی در 2 گروه جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودآسیبی، مقیاس سیستم های مغزی-رفتاری و پرسشنامه صفات تاریک شخصیت استفاده شد. گروه آزمایش در معرض تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای به صورت یک روز در میان و به تعداد 20 جلسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای سبب کاهش فعال سازی (0/001>p)، افزایش بازداری رفتاری (0/001>p) و کاهش رفتار جامعه ستیزی (0/001>p) نوجوانان با رفتارهای خودآسیبی شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش مشخص شد که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر سیستم های مغزی-رفتاری و صفات تاریک شخصیت دانش آموزان با رفتارهای خودآسیبی تاثیر داشته است. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |