[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 157-167 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی و پایایی مقیاس اندازه گیری سبک زندگی سالم دانش آموزان متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده
یحیی احمدی1 ، مهدی عبدالکریمی2 ، احمدرضا صیادی3 ، محمد اسدپور 4
1- دانشجوی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- استادیار، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، Asadpour2011@gmail.com
چکیده:   (43 مشاهده)
مقدمه: سبک زندگی در انجام رفتارهای سالم توسط دانش آموزان به‌عنوان بخش مهمی از یک جامعه نقش مهمی دارد. وسایل اندازه‌گیری که برای تعیین میزان دستیابی به اهداف پژوهشی در هر مطالعه‌ای مورداستفاده قرا می‌گیرند، نیاز به ارزشیابی دارند. این مطالعه باهدف تعیین روایی و پایایی مقیاس اندازه‌گیری سبک زندگی سالم در دانش آموزان مقطع متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفته است...
روش کار: در مطالعه روان‌سنجی حاضر پـس از انجـام مطالعـات کتابخانه‌ای و استفاده از پژوهش‌های انجام‌شده در شهر رفسنجان، پرسشنامه اولیه طراحی شد. جهت تعیین روایی ابزار به روش روایی صوری و محتوا با استفاده ازنظرات 10 نفر از دانش آموزان متوسطه اول و 10 نفر از متخصصان آموزش بهداشت و اپیدمیولوژی کمک گرفته شد و تعیـین پایایی ابـزار بـا استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت.
نتایج:  در روایی کمی، ضریب تأثیر همه گویه‌ها تا بیشتر از 5/1 بود. نسبت روایی بین 62/0 و 1 بود و شاخص روایی محتوا هر بخش از 79/0 بیشتر بود که کلیه مقیاس تا قابل‌قبول بودند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد که به ترتیب برای سازه‌های آگاهی، (74/0)، نگرش ( 70/0)، هنجارهای ذهنی (73/0)، کنترل رفتاری درک شده (85/0)، قصد رفتاری (85/0) و رفتار (70/0) برآورد گردید.
نتیجه‌گیری:  یافته تا نشان داد که پرسشنامه سبک زندگی دانش آموزان بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده دارای روایی و پایایی مفید و قابل‌قبول است و می‌تواند مورداستفاده پژوهشگران ایرانی قرار گیرد.

لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید
احمدی ی، عبدالکریمی ع، احمدرضا ص، اسدپور م. روایی و پایایی مقیاس اندازه‌گیری سبک زندگی سالم دانش آموزان متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، تابستان 1398؛ 6 (1): 67-157
 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه: پرسشنامه سبک زندگی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، دانش آموزان، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 633 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي اجتماعي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Y, sayadi A, Asadpour M. Validity and Reliability of Students' Healthy Lifestyle Measurement Scale Based on Theory of Planned Behavior. J Jiroft Univ Med Sci. 2019; 6 (1) :157-167
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-252-fa.html

احمدی یحیی، عبدالکریمی مهدی، صیادی احمدرضا، اسدپور محمد. روایی و پایایی مقیاس اندازه گیری سبک زندگی سالم دانش آموزان متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده . مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1398; 6 (1) :157-167

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-252-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت Journal of Jiroft University of Medical Sciences