Ahmadi Y, abdolkarimi M, sayadi A, Asadpour M. Validity and Reliability of Students' Healthy Lifestyle Measurement Scale Based on Theory of Planned Behavior. J Jiroft Univ Med Sci 2019; 6 (1) :157-167
URL:
http://journal.jmu.ac.ir/article-1-252-fa.html
احمدی یحیی، عبدالکریمی مهدی، صیادی احمدرضا، اسدپور محمد. روایی و پایایی مقیاس اندازه گیری سبک زندگی سالم دانش آموزان متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1398; 6 (1) :157-167
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-252-fa.html
1- دانشجوی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- استادیار، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، Asadpour2011@gmail.com
چکیده: (3504 مشاهده)
مقدمه: سبک زندگی در انجام رفتارهای سالم توسط دانش آموزان بهعنوان بخش مهمی از یک جامعه نقش مهمی دارد. وسایل اندازهگیری که برای تعیین میزان دستیابی به اهداف پژوهشی در هر مطالعهای مورداستفاده قرا میگیرند، نیاز به ارزشیابی دارند. این مطالعه باهدف تعیین روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری سبک زندگی سالم در دانش آموزان مقطع متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده صورت گرفته است...
روش کار: در مطالعه روانسنجی حاضر پـس از انجـام مطالعـات کتابخانهای و استفاده از پژوهشهای انجامشده در شهر رفسنجان، پرسشنامه اولیه طراحی شد. جهت تعیین روایی ابزار به روش روایی صوری و محتوا با استفاده ازنظرات 10 نفر از دانش آموزان متوسطه اول و 10 نفر از متخصصان آموزش بهداشت و اپیدمیولوژی کمک گرفته شد و تعیـین پایایی ابـزار بـا استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت.
نتایج: در روایی کمی، ضریب تأثیر همه گویهها تا بیشتر از 5/1 بود. نسبت روایی بین 62/0 و 1 بود و شاخص روایی محتوا هر بخش از 79/0 بیشتر بود که کلیه مقیاس تا قابلقبول بودند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد که به ترتیب برای سازههای آگاهی، (74/0)، نگرش ( 70/0)، هنجارهای ذهنی (73/0)، کنترل رفتاری درک شده (85/0)، قصد رفتاری (85/0) و رفتار (70/0) برآورد گردید.
نتیجهگیری: یافته تا نشان داد که پرسشنامه سبک زندگی دانش آموزان بر اساس تئوری رفتار برنامهریزیشده دارای روایی و پایایی مفید و قابلقبول است و میتواند مورداستفاده پژوهشگران ایرانی قرار گیرد.
لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید
احمدی ی، عبدالکریمی ع، احمدرضا ص، اسدپور م. روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری سبک زندگی سالم دانش آموزان متوسطه اول بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، تابستان 1398؛ 6 (1): 67-157
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
علوم پزشکی / پزشکي اجتماعي دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1398/5/10 | انتشار: 1399/1/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول