مقدمه: بحران اصلی دوره نوجوانی هویتیابی میباشد. چارهاندیشی، تهیه و اجرای درمان برای کاهش بحران هویت میتواند کمکی بزرگ به سلامت جسمی و روحی نوجوان کند. این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت دانشآموزان دختر و پسر متوسطه دوم انجام شده است. روش کار:روش پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل و طرح پیشآزمون، پسآزمون بود. جامعه آماری شامل 130 پسر و 180 دختر، در پایه های یازدهم و دوازدهم مقطع متوسطه شهرستان فریمان در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از میان این دانشآموزان، 30 دانش آموز دختر و 28 دانش آموز پسر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (14 پسر و 15 دختر در هر گروه). گروههای آزمایش پسران و دختران در 7 جلسه هفتگی جداگانه آموزشهای رواندرمانی مثبت نگر را به شیوه گروهی دریافت نمودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بحران هویت بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبتنگر به شیوه گروهی بر بحران هویت پسران (01/0P=، 55/7F=) و دختران (01/0P=، 11/16F=) اثر داشته است. نتیجهگیری: ازآنجا که رواندرمانی مثبت نگر باعث بهبود بحران هویت پسران و دختران میشود، میتوان از آن برای کاهش مشکلات روانشناختی ناشی از بحران هویت دانش آموزان در مدارس بهره برد. لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید: جوانمرد ج، رجایی ع، خسروپور ف. اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دروه ششم شماره یک، تابستان 1398؛ 6 (1):11-101 |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |