دوره 6، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 111-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javanmard J, Rajaee A, Khosrowpour F. The effectiveness of group based on positive psychotherapy on the identity crisis of secondary school girl and boy studentsd boy students. J Jiroft Univ Med Sci 2019; 6 (1) :101-111
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-221-fa.html
جوانمرد جواد، رجایی علیرضا، خسرو پور فرشید. اثربخشی روان­ درمانی مثبت­ نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت دانش­ آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1398; 6 (1) :101-111

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-221-fa.html


1- دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران ، Javanybahar@yahoo.com
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت‌جام، تربت‌جام، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران
چکیده:   (4147 مشاهده)
مقدمه:  بحران اصلی دوره نوجوانی هویت‌یابی می‌باشد. چاره‌اندیشی، تهیه و اجرای درمان برای کاهش بحران هویت می‌تواند کمکی بزرگ به ‌سلامت جسمی و روحی نوجوان کند. این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی روان‌درمانی مثبت ­نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت دانش­آموزان دختر و پسر متوسطه دوم انجام‌ شده است.
روش کار:روش پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل و طرح پیش­آزمون، پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل 130 پسر و 180 دختر، در پایه ­های یازدهم و دوازدهم مقطع متوسطه شهرستان فریمان در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. از میان این دانش­آموزان، 30 دانش ­آموز دختر و 28 دانش­ آموز پسر انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (14 پسر و 15 دختر در هر گروه). گروه‌های آزمایش پسران و دختران در 7 جلسه هفتگی جداگانه آموزش­‌های روان‌درمانی مثبت نگر را به شیوه گروهی دریافت نمودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بحران هویت بود. داده­‌ها با استفاده از نرم‌­افزار SPSS و با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روان‌درمانی مثبت­نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت پسران (01/0P=، 55/7F=) و دختران (01/0P=، 11/16F=) اثر داشته است.
نتیجه‌گیری: ازآنجا که روان‌درمانی مثبت ­نگر باعث بهبود بحران هویت پسران و دختران می‌­شود، می­‌توان از آن برای کاهش مشکلات روان­شناختی ناشی از بحران هویت دانش ­آموزان در مدارس بهره برد.

 


 لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید:
جوانمرد ج، رجایی ع، خسروپور ف. اثربخشی روان­درمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر بحران هویت دانش­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دروه ششم شماره یک، تابستان 1398؛ 6 (1):11-101


 
[1] - Identity Crisis Qپnnaire
واژه‌های کلیدی: مثبت‌نگر، بحران هویت، نوجوان
متن کامل [PDF 1330 kb]   (2773 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1397/11/11 | پذیرش: 1398/4/6 | انتشار: 1399/1/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb