[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: بانک ها و نمایه ها ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( 9-1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 236-248 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزند پروری مادران در زرین‌شهر
زهرا یوسفی 1، فاطمه همایی2
1- گروه روانشناسی بالینی/ دانشکده روانشناسی بالینی/ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، dr.yousefi.zahra@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (425 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزندپروری مادران در شهر زرین‌شهر اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر زرین‌شهر در سال 1394 بود. بدین منظور 40 نفر از اعضای جامعه­ آماری که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های افسردگی بک (1961)، سبک‌های فرزندپروری بامریند (1973)، پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیس، 2005) قرار گرفتند، اما بر گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت.
یافته ها: داده‌ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری) تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزند‌پروری مادران در شهر زرین‌شهر تأثیر معنی‌دار داشته است (05/0p<).
نتیجه گیری: بنابر یافته ­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران و بهبود سبک‌های فرزندپروری آنان مؤثر است.
 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: افسردگی، سبک‌های‌ فرزند‌پروری، آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد
متن کامل [PDF 712 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Z, Homaie F. The Effectiveness of Mood Improvement Training based on Acceptance and Commitment on Reducing Depression and Improving Mothers' Parenting Styles in Zarinshahr. J Jiroft Univ Med Sci. 2017; 3 (3) :236-248
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-137-fa.html

یوسفی زهرا، همایی فاطمه. اثربخشی آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزند پروری مادران در زرین‌شهر. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1396; 3 (3) :236-248

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-137-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت Journal of Jiroft University of Medical Sciences