مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی، نوعی رفتار داوطلبانه و فراتر از وظایف تعریف شده شغلی است که به اعتقاد نویسندگان، تقویت آن در هر مجموعهای میتواند منجر به بهبود بسیاری از شاخصهای عملکردی فردی و سازمانی شود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در 3 بیمارستان آموزشی شهر یزد بود.
روش کار: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی، مقطعی و کاربردی است که در سال 1393 در 3 بیمارستان آموزشی یزد انجام شده است. مجموعاً 171 نفر از پرستاران بیمارستانهای مذکور در این پژوهش شرکت کردند. نمونهگیری بهصورت طبقه ای-تصادفی از بخشهای مختلف بیمارستانهای مورد مطالعه انجام شد. دادههای مورد نیاز توسط پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار آماری SPSS19 و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون ANOVA در سطح معنیداری 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، میانگین امتیاز رفتار شهروندی سازمانی پرستاران مشارکت کننده در پژوهش در 3 بیمارستان مورد مطالعه 47/0±09/3، 42/0±90/2 و 46/0±06/3 بود. همچنین نمره رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در این بیمارستانها تفاوت معنادار آماری با یکدیگر نداشتند)0.060(P value =.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نمره رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در بیمارستانهای مورد مطالعه در حد متوسط میباشد. لذا، تدوین و اجرای راهکارها و اقداماتی جهت بهبود اینگونه رفتارها ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها: رفتار شهروندی سازمانی، پرستار، بیمارستان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |