دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 1564-1554 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi F, Qarabaghi P, Salehi Mobarakeh N. Investigating the Effect of Perceptual-motor Exercises on Sustained Attention and Memory Performance of Children with Autism Spectrum. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (2) :1554-1564
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-784-fa.html
محمدی فرزاد، قره باغی پردیس، صالحی مبارکه نگار. بررسی اثر تمرینات ادراکی حرکتی بر توجه پایدار و عملکرد حافظه کودکان طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (2) :1554-1564

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-784-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران ، Farzad.Mohammadi@iau.ac.ir
2- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3- استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
چکیده:   (1126 مشاهده)
مقدمه و هدف: کودکان طیف اوتیسم دارای اختلال در تکالیف شناختی از جمله توجه و حافظه هستند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر توجه پایدار و عملکرد حافظه کودکان اوتیسم بود.
روش کار: روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان اوتیسم شهر اهواز بود که تعداد ۳0 نفر به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و بعد از تکمیل مقیاس اوتیسم به صورت تصادفی به گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس اوتیسم، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون حافظه بود. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون، آزمون عملکرد پیوسته و حافظه را اجرا کردند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته و هر هفته 2 جلسه تحت تمرینات ادراکی-حرکتی قرار گرفت. داده­ ها از طریق آزمون­ های t مستقل و تحلیل کوواریانس با نرم ­افزار SPSS نسخه 26 و در سطح معنی­ داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته­ ها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی در عملکرد حافظه ­ای در خرده مقیاس­ های اطلاعات عمومی، جهت ­یابی، کنترل ذهنی، تکرار ارقام رو به جلو، حافظه منطقی، یادگیری تداعی و حافظه بینایی معنی­ دار بود (0/05>p). همچنین تمرینات ادراکی-حرکتی در متغیر توجه پایدار در خرده مقیاس ­های نسبت پاسخ صحیح به محرک هدف، نسبت پاسخ صحیح به محرک غیر هدف، زمان واکنش پاسخ صحیح، خطای حذف و خطای ارتکاب به طور معنی­ دار موثر بود (0/05>p).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج، تمرینات ادراکی-حرکتی می­تواند باعث بهبود توجه پایدار و حافظه در کودکان طیف اوتیسم شود. بنابراین پیشنهاد می­ شود آموزش و تمرین فعالیت­ های ادراکی-حرکتی در دستور کار مربیان و کار درمانگران مراکز آموزشی و درمانی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 651 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي ورزشي
دریافت: 1403/1/19 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار: 1403/6/10

فهرست منابع
1. Chien YL, Gau SF, Shang CY, Chiu YN, Tsai WC, Wu YY. Visual memory and sustained attention impairment in youths with autism spectrum disorders. Psychological Medicine. 2015;45(11):2263-73. [DOI:10.1017/S0033291714003201]
2. Hirota T, King BH. Autism spectrum disorder: a review. Jama. 2023;329(2):157-68. [DOI:10.1001/jama.2022.23661]
3. Maenner MJ. Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years-Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. MMWR Surveillance Summaries. 2023;72.
4. Müller U, Kerns K. The development of executive function. of child psychology and developmental science: Cognitive Processes. 2015;2:571-623. [DOI:10.1002/9781118963418.childpsy214]
5. Gold JM, Robinson B, Leonard CJ, Hahn B, Chen S, McMahon RP, et al. Selective attention, working memory, and executive function as potential independent sources of cognitive dysfunction in schizophrenia. Schizophrenia Bulletin. 2018;44(6):1227-34. [DOI:10.1093/schbul/sbx155]
6. Goldstein S, Naglieri JA. Interventions for autism Spectrum disorders: Springer; 2014. [DOI:10.1007/978-1-4614-5301-7]
7. Merchan-Naranjo J, Boada L, del Rey-Mejias A, Mayoral M, Llorente C, Arango C, et al. Executive function is affected in autism spectrum disorder, but does not correlate with intelligence. Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition). 2016;9(1):39-50. [DOI:10.1016/j.rpsmen.2016.01.001]
8. Wang S, Yang Y, Xing W, Chen J, Liu C, Luo X. Altered neural circuits related to sustained attention and executive control in children with ADHD: an event-related fMRI study. Clinical Neurophysiology. 2013;124(11):2181-90. [DOI:10.1016/j.clinph.2013.05.008]
9. Mosher MA, Carreon AC, Craig SL, Ruhter LC. Immersive technology to teach social skills to students with autism spectrum disorder: A literature review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. 2022;9(3):334-50. [DOI:10.1007/s40489-021-00259-6]
10. Murphy CM, Christakou A, Daly EM, Ecker C, Giampietro V, Brammer M, et al. Abnormal functional activation and maturation of fronto-striato-temporal and cerebellar regions during sustained attention in autism spectrum disorder. American Journal of Psychiatry. 2014;171(10):1107-16. [DOI:10.1176/appi.ajp.2014.12030352]
11. Rommelse NN, Geurts HM, Franke B, Buitelaar JK, Hartman CA. A review on cognitive and brain endophenotypes that may be common in autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder and facilitate the search for pleiotropic genes. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2011;35(6):1363-96. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2011.02.015]
12. Keehn B, Müller R-A, Townsend J. Atypical attentional networks and the emergence of autism. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2013;37(2):164-83. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2012.11.014]
13. Allen G, Courchesne E. Attention function and dysfunction in autism. Frontiers in Bioscience. 2001;6(1):105-19. [DOI:10.2741/allen]
14. Hwang S, Meffert H, Parsley I, Tyler PM, Erway AK, Botkin ML, et al. Segregating sustained attention from response inhibition in ADHD: An fMRI study. NeuroImage: Clinical. 2019;21:101677. [DOI:10.1016/j.nicl.2019.101677]
15. Sciberras E, DePetro A, Mensah F, Hiscock H. Association between sleep and working memory in children with ADHD: a cross-sectional study. Sleep Medicine. 2015;16(10):1192-7. [DOI:10.1016/j.sleep.2015.06.006]
16. Chen H, Liang Q, Wang B, Liu H, Dong G, Li K. Sports game intervention aids executive function enhancement in children with autism-An fNIRS study. Neuroscience Letters. 2024;822:137647. [DOI:10.1016/j.neulet.2024.137647]
17. Pourmohamadreza-Tajrishi M, Azadfallah P. The effectiveness of therapeutic exercise on motor skills and attention of male students with autism spectrum disorder. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences. 2019;13(7):354-8.
18. Bo J, Shen B, Pang Y, Zhang M, Xiang Y, Dong L, et al. Transfer and retention effects of a motor program in children with autism spectrum disorders. Adapted Physical Activity Quarterly. 2023;1(aop):1-19. [DOI:10.1123/apaq.2022-0200]
19. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach: Routledge; 2017.
20. Samadi H, Hossein Nejad E, Sohbatiha M. Comparison of effectiveness of motor-working memory training and perceptual-motor exercises on digit span and letter-number sequencing in educable children with intellectual disabilities. Avicenna Journal of Clinical Medicine. 2022;29(1):41-9. (in Persian). [DOI:10.52547/ajcm.29.1.41]
21. Bahrami A, Moradi J, Daei A. The effect of physical activities on cognitive function and motor performance of children with attention deficit hyperactivity disorder. Sport Psychology Studies. 2019;8(27):1-18. (in Persian).
22. Auyeung B, Baron-Cohen S, Wheelwright S, Allison C. The autism spectrum quotient: Children's version (AQ-Child). Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008;38:1230-40. [DOI:10.1007/s10803-007-0504-z]
23. Fatimah DN, Nesi N. Perceptual motor program Pada Autistic Disorder. Indonesian Journal of Health Science. 2022;2(1):20-3. [DOI:10.54957/ijhs.v2i1.137]
24. Moradi H, Movahedi A, Arabi M. The effect of perceptual-motor exercise on improvement in executive functions of children with autism disorder. Shefaye Khatam. 2020;8(2):1-8. (in Persian). [DOI:10.29252/shefa.8.2.1]
25. TSE AC, Anderson DI, Liu VH, Tsui SS. Improving executive function of children with autism spectrum disorder through cycling skill acquisition. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2021;53(7):1417-24. [DOI:10.1249/MSS.0000000000002609]
26. Liang X, Li R, Wong SH, Sum RK, Wang P, Yang B, et al. The effects of exercise interventions on executive functions in children and adolescents with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis. Sports Medicine. 2022;52(1):75-88. [DOI:10.1007/s40279-021-01545-3]
27. Hadianfard H, Najarian B, Shokrkon H, Mehrabizadeh HM. Construction and validation of the Farsi version of The Continuous Performance Test. 2001. (in Persian).
28. Bigdeli I, Nazemi H. Short-term memory activity in schizophrenic patients. International Journal of Behavioral Sciences. 2009. 3(1): 15-8.
29. Miller M, Chukoskie L, Zinni M, Townsend J, Trauner D. Dyspraxia, motor function and visual-motor integration in autism. Behavioural Brain Research. 2014;269:95-102. [DOI:10.1016/j.bbr.2014.04.011]
30. Ghorbanzadeh B, Lotfi M. Effect of selected perceptual-motor practices on memory and attention problems in children with intellectual disability. Sports Psychology Studies. 2015;14:45-58. (in Persian).
31. Abedi A, Kazemi F, Shooshtari M. Investigation of effects of aerobic exercise on improving executive functions and attention of children with neuropsychological learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2015;4(2):38-54. (in Persian).
32. Mello PB, Benetti F, Cammarota M, Izquierdo I. Effects of acute and chronic physical exercise and stress on different types of memory in rats. Anais da Academia Brasileira de Ciências. 2008;80:301-9. [DOI:10.1590/S0001-37652008000200008]
33. Vogt T, Schneider S, Abeln V, Anneken V, Strüder HK. Exercise, mood and cognitive performance in intellectual disability-A neurophysiological approach. Behavioural Brain Research. 2012;226(2):473-80. [DOI:10.1016/j.bbr.2011.10.015]
34. Haapala EA. Cardiorespiratory fitness and motor skills in relation to cognition and academic performance in children-a review. Journal of Human Kkinetics. 2013;36(1):55-68. [DOI:10.2478/hukin-2013-0006]
35. Erickson KI, Voss MW, Prakash RS, Basak C, Szabo A, Chaddock L, et al. Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2011;108(7):3017-22. [DOI:10.1073/pnas.1015950108]
36. Song Y, Fan B, Wang C, Yu H. Meta-analysis of the effects of physical activity on executive function in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. PLoS One. 2023;18(8):e0289732. [DOI:10.1371/journal.pone.0289732]
37. Wen X, Zhang Y, Gao Z, Zhao W, Jie J, Bao L. Effect of mini‐trampoline physical activity on executive functions in preschool children. BioMed Research International. 2018;2018(1):2712803. [DOI:10.1155/2018/2712803]
38. Sedigh H, Niusha B. The effect of Hatha yoga exercises training on executive functions (attention, concentration and working memory) of students with writing disorders. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2017;7:54. (in Persian).
39. Reinecke A, Rinck M, Becker ES. How preferential is the preferential encoding of threatening stimuli? Working memory biases in specific anxiety and the Attentional Blink. Journal of Anxiety Disorders. 2008;22(4):655-70. [DOI:10.1016/j.janxdis.2007.06.004]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb