دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 605-597 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- استادیار پرستاری، گروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- استادیار پرستاری ، دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
4- استاد آمار حیاتی، گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
5- استادیار پرستاری، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، Z.khoshnoud@kmu.ac.ir
چکیده:   (1622 مشاهده)
مقدمه و هدف: سرسختی روان‌شناختی به‌عنوان یک ساختار شخصیتی است که در شرایط استرس‌زا به‌عنوان یک منبع مقاومت برای دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی محسوب می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نقش هوش معنوی و سبک‌های هویت در پیش‌بینی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سرسختی، سبک هویتی و هوش معنوی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون، تی ‌مستقل، کروسکال ‌والیس، تحلیل ‌واریانس و رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته ­ها: میانگین نمره سرسختی روان‌شناختی در واحد‌های پژوهش 9/68 ± 48/16، هوش معنوی 18/62 ± 108/43 و سبک‌های هویتی 15/99 ± 128/01 بود. نتایج نشان داد که متغیرهای هوش معنوی و انواع سبک‌های هویتی به‌عنوان متغیر مستقل توان پیش‌بینی سرسختی روان‌شناختی را به‌عنوان متغیر وابسته داشتند (0/41r =، 0/001> p).
نتیجه­ گیری: نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان داد هوش معنوی و سبک‌های هویتی، بر سرسختی روان‌شناختی تأثیر مثبت می‌گذارند. ارتقاء و بهبود هوش ‌معنوی و سبک‌های هویتی، موجب بالا بردن سرسختی روان‌شناختی در دانشجویان می‌گردد. لذا افزایش سرسختی روان‌شناختی می‌تواند عاملی جهت بهبود سلامت روان دانشجویان گردد.
 
متن کامل [PDF 233 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1400/1/2 | پذیرش: 1400/3/29 | انتشار: 1400/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.