دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 253-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات فیزیولوژی- فارماکولوژی، پژوهشکده علوم پایه پزشکی، گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (10133 مشاهده)
سخن سردبیر

در حال حاضر ویروس COVID_19 (بیماری کرونا) که در بعضی از مبتلایان منجر به سندرم زجر تنفسی شدید و حاد(ARDS- Acute Respiratory Distress Syndrome) شده و ممکن است منجر به مرگ برخی بیماران نیز گردد، پاندمیک (Pandemic) یا جهانگیر شده و در حال گسترش در همه کشورها است (1). عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی و پیش­بینی برخی از اپیدمیولوژیست­ها در خصوص ابتلای حداقل 60­% جامعه به این بیماری، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده­است (2).
ترس و اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی، مخرب بوده و می­تواند منجر به ناهنجاری­های روحی روانی و استرس در افراد شود. ترس و استرس با تحریک هیپوتالاموس در مغز و به‌­دنبال آن افزایش ترشح هورمون کورتیزول از قشر غده فوق کلیه و تحریک اعصاب سمپاتیک در سراسر بدن در کوتاه­مدت برای مقابله بدن با عوامل استرس­زا سودمند است (3). اما اگر این ترس و استرس و پاسخ بدن یعنی افزایش سطح کورتیزول و تحریک سمپاتیک در درازمدت باقی بماند، مخرب بوده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کاهش توان بدن در مبارزه با بیماری­ها از جمله کرونا می­‌شود (4). بنابراین، مقابله با استرس جامعه را در برابر بیماری مقاوم می­‌کند.
اقدامات متعددی جهت حمایت از خود و کاهش استرس وجود دارد که از جمله آن می­توان به فاصله گرفتن از تماشا، شنیدن و یا خواندن اخبار تکراری بیماری کرونا از طریق رسانه ­های اجتماعی اشاره ­نمود. شنیدن مکرر اخبار در مورد گسترش این بیماری در ایران و جهان استرس ­آور بوده و ترس و نگرانی را بیشتر دامن می‌­زند.
در زمانی که در قرنطینه خانگی به سر می­بریم، مراقبت از بدن خود با کنترل استرس اهمیت دوچندان پیدا می­‌کند. تکنیک­های آرام ­سازی، نفس­ کشیدن عمیق آگاهانه، ورزش­های کششی مانند یوگا بسیار توصیه می‌­شوند که در مورد انجام هرکدام از آنها با جستجو در مرورگرهایی مانند گوگل می­توان اطلاعات کاملی بدست آورد. همچنین، تغذیه سالم و تعادل در رژیم غذایی، ورزش منظم (ترجیحاً در داخل منزل مانند استفاده از تردمیل، طناب زدن، وزنه برداری متعادل و یا راه رفتن تند در حیاط)، خواب و استراحت کافی، و نهایتاً عدم مصرف مخدرها یا الکل از مهمترین راههای مراقبت از بدن است. بهتر است وقت خود را صرف فعالیت­های لذت­ بخش نمود. خواندن کتاب و رمان، تمرین یک ساز موسیقی، بافندگی و دوزندگی از جمله این فعالیت­ها است. در پایان، برقرای ارتباط از طریق رسانه­‌های اجتماعی با افرادی که مورد اعتماد ما هستند و صحبت در مورد نگرانی­ها و احساساتی که داریم، بسیار کمک­ کننده است. 
 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: استرس، اپیدمی، کووید19
متن کامل [PDF 286 kb]   (3318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي ورزشي
دریافت: 1399/1/14 | پذیرش: 1399/1/14 | انتشار: 1399/1/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.