دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 1623-1613 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AmirHosseini A, Behzadpoor S. The Relationship between Maternal Working Memory and Child's Resilience with the Mediating Role of Parental Reflective Functioning. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (3) :1613-1623
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-798-fa.html
امیرحسینی عطیه، بهزادپور سمانه. رابطه بین حافظه فعال مادر و تاب‌آوری کودک با نقش واسطه‌گری ظرفیت تأملی والدینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (3) :1613-1623

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-798-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده:   (280 مشاهده)
مقدمه و هدف: از آنجایی که کارکردهای اجرایی را می­ توان به عنوان یک مجموعه جهانی از ظرفیت ­های شناختی تعبیر کرد که رفتارهای هدفمند را ترویج می­ کند، بررسی نقش عملکردهای اجرایی والدین به خصوص نقش مهم مادران در تعامل روزانه والد - فرزند و در نهایت پرورش تاب­ آوری کودکان گامی مهم است در نتیجه هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ­ای ظرفیت تأملی والدینی در رابطه ضعف در حافظه فعال مادران و تاب­ آوری کودکشان بود.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش 200 نفر از مادران ساکن تهران که دارای کودکان 6 تا 11 سال، ساکن شهر تهران در سال 1402بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها، پرسشنامه­ های ظرفیت­ تأملی والدینی، توانایی ­های شناختی و نسخه تجدیدنظرشده تاب­ آوری کودکان بود. تحلیل داده ­ها نیز با روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار 27 spss v. انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که ضعف در حافظه فعال ارتباط مستقیم، منفی و معناداری بر تاب‌آوری کودک داشت (0/01>p) (0/23-=β). همچنین ضعف در حافظه فعال اثر مستقیم و مثبت بر پیش‌ذهنی‌سازی (0/30=β)، و اثر مستقیم و منفی بر قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (0/23-=β) و بر علاقه و کنجکاوی در مورد حالت­های ذهنی (0/20-=β) داشت (0/001>p). در نهایت پیش‌ذهنی‌سازی اثر منفی معنادار (0/30-=β) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (0/31=β) و کنجکاوی و علاقه در مورد حالت‌های ذهنی (0/24=β) اثر مثبت معنادار بر تاب‌آوری کودک داشتند (0/001>p).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش واسطه ­ای مؤلفه‌های ظرفیت تأملی والدینی در رابطه بین حافظه کاری مادران و تاب­ آوری کودکشان حمایت کرد و نشان داد تقویت مؤلفه­های ظرفیت تأملی والدینی و حافظه کاری مادر می‌توانند به‌ عنوان یک ابزار مداخله‌ای مفید برای بهبود تاب‌آوری کودکان باشند.
متن کامل [PDF 876 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1403/5/19 | پذیرش: 1403/8/16 | انتشار: 1403/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb