مقدمه و هدف: تمرینات اگزرگیم به طور فزایندهای برای بهبود کنترل وضعیتی و تعادل در جمعیتهای مختلف استفاده شده است. اما دانش محدودی در مورد تأثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل پویا و زاویه کرانیوورتبرال در دانش آموزان با وضعیت سر به جلو وجود دارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تأثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل پویا و زاویه کرانیوورتبرال دانش آموزان پسر با وضعیت سر به جلو انجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 دانش آموز پسر با وضعیت سر به جلو (زاویه کرانیوورتبرال کمتر از 45 درجه) با دامنه سنی 7 تا 12 سال بهصورت هدفمند برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب شدند. شرکت کنندگان تمرینات اگزرگیم را در هشت هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 30 دقیقه انجام دادند در حالی که شرکت کنندگان گروه کنترل به اجرای فعالیت های روزمره خود پرداختند. در مراحل مختلف از آزمون Y برای اندازه گیری تعادل پویا و از روش عکسبرداری از نمای نیمرخ بدن برای اندازه گیری زاویه کرانیوورتبرال شرکت کنندگان استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری 0/05 و با آزمون های تی وابسته و کوواریانس تحلیل شده اند. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات اگزرگیم باعث بهبود تعادل پویا (0/05>p). و اصلاح زاویه کرانیوورتبرال (0/01>p) دانش آموزان با وضعیت سر به جلو گردید. نتیجهگیری: براساس نتایج، تمرینات اگزرگیم را میتوان در برنامههای بالینی و خانگی برای بهبود تعادل و تصحیح زاویه کرانیوورتبرال افراد با حالت سر رو به جلو استفاده کرد، زیرا میتوانند علاقه به القای مشارکت فعال را تحریک کنند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |