دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 1488-1480 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemian F, Shahbazi M, Gholamzadeh Jofreh M. The Effectiveness of Emotion Regulation Training based on the Gross Process Model on Reactive Aggression, and Alexithymia of Aggressive Female Students with Abusive Parents. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (1) :1480-1488
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-768-fa.html
هاشمیان فاطمه، شهبازی مسعود، غلام‌زاده جفره مریم. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیندی گراس بر تکانشگری و خود مهارگری دانش‌آموزان دختر پرخاشگر بد سرپرست. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (1) :1480-1488

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-768-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران
2- گروه مشاوره، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران ، m.shabazi@iaumis.ac.ir
3- استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (162 مشاهده)
مقدمه و هدف: رفتار پرخاشگرانه در دانش‌آموزان دختر بد سرپرست می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر رشد فردی، اجتماعی و هیجانی آنها داشته باشد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیندی گراس بر تکانشگری و خودمهارگری دانش‌آموزان دختر پرخاشگر سرپرست انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه ‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل با مرحله پیگیری یک ‌ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر بد سرپرست شهر ماهشهر با مشکل پرخاشگری و سایر معیارهای ورود به پژوهش، در سال ۱۴۰3-۱۴۰2 بودند که در مجموع ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و با گمارش تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های تکانشگری و خودمهارگری بودند. گروه آزمایش بسته آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیندی گراس را  طی 10 جلسه‌ی 90  دقیقه‌ای دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه مداخله‌ای را دریافت نکردند داده‌ها به روش تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر و آزمون تعقیبی بن‌فرونی تحلیل شدند. محاسبات آماری به کمک نرم‌افزار آماریSPSS26  انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات تکانشگری و خودمهارگری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مرحله پس‌آزمون کاهش معناداری پیدا کرده و این کاهش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است (0/001>p).
نتیجه‌گیری: آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیندی گراس در کاهش تکانشگری و خودمهارگری دانش‌آموزان دختر پرخاشگر بد سرپرست تأثیر معناداری داشته و می‌تواند در بهبود عوامل روانشناختی در دانش‌آموزان دختر پرخاشگر بد سرپرست به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 576 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1403/1/14 | پذیرش: 1403/3/2 | انتشار: 1403/4/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb