دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 1367-1357 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dafeian F, Yousefi Z. The Effectiveness of Narrative Therapy on Mental Vitality and Executive Functions among Adolescent Girls in Isfahan. J Jiroft Univ Med Sci 2023; 10 (3) :1357-1367
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-721-fa.html
دافعیان فاطمه، یوسفی زهرا. اثربخشی روایت درمانی بر سرزندگی ذهنی و کارکردهای اجرایی در بین نوجوانان دختر شهر اصفهان. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1402; 10 (3) :1357-1367

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-721-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران ، z.yousefi@khuisf.ac.ir
چکیده:   (383 مشاهده)
مقدمه و هدف: نوجوانی دوره­ای است که به دلیل تحولات بلوغ، ارزش­ها و بحران هویت احتمال بروز مشکلات روانی و رفتاری در افراد بیشتر می­شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روایت درمانی بر سرزندگی ذهنی و کارکردهای اجرایی در بین نوجوانان دختر 13 تا 18 ساله شهر اصفهان بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان 13 تا 18 ساله شهر اصفهان در سال 1401 بودند. از این میان با روش نمونه­ گیری در دسترس از بین دختران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهزیستی منطقه 2 و 3 شهر اصفهان تعداد 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از پرسشنامه­ های سرزندگی ذهنی Riyan & Ferdrik  و عصب- روانشناسی کولیچ بودند. گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه ­ای مداخله روایت درمانی مبتنی بر پروتکل  Jerald-dimank قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. داده ­ها با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و در دو حالت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (0/001>p).
یافته­ها: میانگین و انحراف معیار نمرات سرزندگی ذهنی در مرحله پس آزمون در گروه آزمایش3/92±25/95و در گروه کنترل 2/91±19/55و میانگین و انحراف معیار نمرات کارکردهای اجرایی در مرحله پس آزمون در گروه آزمایش 3/21±17/30و در گروه کنترل 4/60±29/40بود که یافته­ ها نشان داد که میانگین نمرات سرزندگی ذهنی نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته بود و نمرات کارکردهای اجرایی در زیر مقیاس­ های آن نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (0/001>p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که روایت درمانی بر افزایش سرزندگی ذهنی و بهبود کارکردهای اجرایی دختران نوجوان شهر اصفهان تاثیر معناداری دارد. بنابراین لازم است آموزش روایت درمانی به عنوان یکی از راهکارهای بهبود عوامل روانشناختی نسل دختران نوجوان ما در مراکز و متولیان آموزشی کشور ما به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 603 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1402/9/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb