1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی خوی ، خوی ، ایران ، z.morad@yahoo.com
2- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران.
چکیده: (1267 مشاهده)
محیط زیست و حفظ آن امروزه یکی از مهمترین مسائل روز جوامع بشری است بررسیهای گوناگون نشان میدهد که در بین راههای متعدد مقابله با مشکلات محیط زیستی، بنیادیترین، مؤثرترین و با صرفهترین روش جلوگیری از تخریب محیط زیست، رعایت رفتارهای حفاظت محیط زیست توسط انسان است. بنابراین برای تحقق این هدف ما به آموزش سواد زیست محیطی نیازمندیم. سوادی که ارتباطات پیچیده و در حال تغییر بین انسان و طبیعت را شناسایی کرده و با حساسیت به آن پاسخ دهد. آموزش سواد محیط زیست باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و بکار بستن اطلاعات زیست محیطی در جهت بهبود آن میشود. جهت ارتقاء سواد محیط زیست و حفاظت از محیط زیست سه حیطه آموزشی ذیل پیشنهاد میشود: 1. سواد زیست محیطی در حیطه شناختی: در این حیطه آگاهی و حساسیت نسبت به محیط زیست و مشکلات وابسته به آن را در افراد جامعه ارتقاء دهیم. 2. سواد زیست محیطی در حیطه نگرشی: در این حیطه به دست آوردن مجموعهای از ارزشها و احساس نگرانی برای محیط زیست و انگیزه برای شرکت فعالانه افراد جامعه در بهبود و حفاظت از محیط زیست مؤثر خواهند بود.3. سواد زیست محیطی در حیطه روانی- حرکتی (رفتاری): در حیطه روانی-حرکتی میتوان در فعالیتهای روزانه افراد جامعه، ملاحظات محیط زیستی را با بهکارگیری رفتارهای تقلیل آثار سوء محیط زیست ارتقاء داد. |
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
علوم بهداشت / بهداشت عمومی دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول