دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 1108-1097 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

solaimanimoghaddam R, Mohammadian Zirjan B. Health-promoting Lifestyle and its Relationship with Examining Self-efficacy among Students of GONABAD University of Medical Sciences in 2019: a Descriptive Study. J Jiroft Univ Med Sci 2023; 9 (4) :1097-1108
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-653-fa.html
سلیمانی مقدم رسول، محمدیان زیرجان بتول. بررسی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و ارتباط آن با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1401; 9 (4) :1097-1108

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-653-fa.html


1- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- . مربی پرستاری داخلی– جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، Bat.Mohammadian@yahoo.com
چکیده:   (918 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از دوره­ های حساس از نظر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، دوران دانشجویی است، به دلیل اهمیت سلامت جوانان در ارتقاء سلامت جامعه و اینکه خودکارآمدی جزئی از سبک زندگی سلامت است، مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی که در سال 1398-1397 انجام شد، 173 دانشجو به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت Health promotion lifestyle profile II (HPLP II) و خودکارآمدی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون­ های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه صورت گرفت.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت 0/48±58/22 بود. بیشترین نمره را در ابعاد رشد معنوی، خودشکوفایی و روابط بین فردی و کمترین نمره را در بعد ورزش و فعالیت بدنی کسب کردند. دانشجویان از خودکارآمدی متوسطی برخوردار بودند (0/04±3/03) و بین نمره خودکارآمدی با نمره کلی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و تمام زیر دامنه ­های آن رابطه آماری معنی­ داری مشاهده شد (0/05>p).
نتیجه­ گیری: تمامی دانشجویان برخلاف خودکارآمدی، از سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت پایینی برخوردار بودند. رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بعد فعالیت فیزیکی مطلوب نبود. برنامه ­ریزی برای بهبود سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان ضروری به ­نظر می ­رسد.
متن کامل [PDF 687 kb]   (1081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1401/12/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb