مقدمه و هدف: معلمان دارای نقش بنیادی در آموزش، رشد و تربیت دانش آموزان می باشند. ازآنجاییکه دوره آموزش ابتدایی یکی از حساس ترین و تأثیرگذارترین دورهها در نظام آموزش است، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی و سلامت عمومی معلمان دبستان در شهرستان جیرفت انجام شده است. روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 241 معلم دبستان شاغل در مدارس ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی شهر جیرفت انجام شد. افراد شرکت کننده در مطالعه با روش نمونه گیری به شیوه خوشهای تصادفی از بین 21 مدرسه ابتدایی انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات این تحقیق از سه پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-1979)، کیفیت زندگی (والتون-1974) و مشخصات دموگرافیک استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزار21 SPSS با در سطح معنی داری 0/05≤p، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس یافته های پژوهش، میانگین نمره سلامت عمومی برابر با 6/17±16/08 و میانگین نمره کیفیت زندگی برابر 5/51±67/6 بود. معلمان در حیطه کیفیت زندگی در مقیاس پرداخت منصفانه و کاری کمترین نمره را کسب کردند (2/04±3/38). همچنین در حیطه سلامت عمومی، در مقیاس جسمانی-فیزیولوژیکی دارای بالاترین میانگین نمره بودند (3/5±5/35). بر اساس نتایج پژوهش بین سلامت عمومی و کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود داشت (0/05>p). نتیجهگیری: با توجه به مناسب نبودن سطح سلامت عمومی و کیفیت زندگی معلمان دوره ابتدایی و به دلیل اینکه آموزش ابتدایی بنیادی ترین دوره آموزش است پیشنهاد می شود آموزش و پرورش جهت ارتقای کیفیت زندگی، سلامت عمومی و کاهش اختلالات سلامت روان معلمان این دوره با برطرف کردن مشکلات معلمان از طریق مداخلات ارتقاء سلامت این مشکل را به حداقل برساند. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |