دوره 1، شماره 1 - ( پاییز-زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 27-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bolboli M, Bahrami M A, Montazeralfaraj R, Dehghani Tafti A. The Study of Relationship between The Degree of Learning Organization Realization and Organizational Citizenship Behavior in Employees of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. J Jiroft Univ Med Sci 2015; 1 (1) :20-27
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-23-fa.html
بلبلی مریم، بهرامی محمدامین، منتظرالفرج راضیه، دهقانی تفتی عارفه. بررسی ارتباط بین درجه تحقق سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی درکارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1393; 1 (1) :20-27

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-23-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، aminbahrami1359@gmail.com
2- مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی
چکیده:   (6264 مشاهده)
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و پویایی در کارکنان، یادگیری می‌باشد. رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اختیاری و فرا‌وظیفه‌ای است که در افزایش عملکرد اثربخش سازمان، تأثیر بسزایی دارد. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه‌ی ابعاد سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود.
روش‌کار: مطالعه تحلیلی و کاربردی حاضر به صورت مقطعی در سال92-1391 بر روی 150 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. ابزار بررسی، پرسش-نامه سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای تأیید پایایی، در پرسش‌نامه ابعاد سازمان یادگیرنده 97/0و در پرسش‌نامه رفتار شهروندی سازمانی 89/0 به-دست آمد. روایی پرسش‌نامه‌ها برای انتخاب شاخص‌های مناسب سنجش نیز به تأیید اساتید گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رسید. داده‌ها، جمع آوری و با نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، پرسش و گفتگو بالاترین و کسب و اشتراک یادگیری پایین‌ترین نمره را به‌دست آوردند. بین دو متغیر سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری وجود نداشت. جنسیت، سابقه‌ی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنی‌داری بر رفتار شهروندی سازمانی نداشتند.
نتیجه‌گیری: در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، تنها پرسش و گفتگو با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنی‌دار داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت با آموزش رفتار شهروندی سازمانی به کارکنان، گرایش به پرسش و گفت‌و‌گو نیز در آن‌ها افزایش یابد
.
متن کامل [PDF 471 kb]   (2295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/5/4 | انتشار: 1393/5/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb