darvishpoor K, Alizadeh Siuk H, Ramzani H. The impact of educational intervention based on Health Belief Model in relation to thalassemia on high school male students in Torbat Heydarieh in 2015. J Jiroft Univ Med Sci 2018; 5 (1) :286-296
URL:
http://journal.jmu.ac.ir/article-1-185-fa.html
درویش پور کریم، علیزاده سیوکی هادی، رمضانی حسن. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در رابطه با بیماری تالاسمی بر دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تربتحیدریه در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1397; 5 (1) :286-296
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-185-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، darvishpoor.karim@gmail.com
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربتحیدریه، تربتحیدریه، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (4152 مشاهده)
مقدمه: تالاسمی شایعترین اختلال خونی ارثی در ایران میباشد. شیوع بالای تالاسمی مشکلات زیادی برای بیمار، خانواده او و سیستم ارائه خدمات بهداشتی – درمانی ایجاد میکند. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رابطه با بیماری تالاسمی بر دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تربتحیدریه در سال 1394 انجام گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر، پژوهشی نیمه تجربی است که تعداد 200 دانشآموز مقطع دبیرستان از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایای آن بررسی و مورد تائید قرار گرفت و پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. دادهها وارد نرمافزار آماری SPSS20 شد و از طریق آزمونهای آماری (تی تست، تی مستقل، کا اسکوئر و همبستگی پیرسون) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی دانش آموزان 49/0 ±70/15 بود. نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار سازههای الگوی اعتقادی بهداشتی قیل و بعد از مداخله در گروه آزمون در همه سازههای آگاهی، حساسیت درک شده، رفتار، شدت درک شده و منافع درک شده (001/0 p<) بهطور معنیداری افزایش یافته است. موانع درک شده (04/0 p<) نیز بهطور معنیداری کاهش یافته که وضعیت بهتر را در بعد از مداخله نشان میدهد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر باورهای دانش آموزان در خصوص بیماری تالاسمی بود. با توجه به اهمیت بیماری میتوان تدوین برنامههای آموزشی برای دانش آموزان بهویژه در مناطق با شیوع بالای بیماری پیشنهاد کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم بهداشت / بهداشت عمومی دریافت: 1397/2/6 | پذیرش: 1397/4/30 | انتشار: 1397/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول