دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 1090-1080 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران ، Farzad.Mohammadi@iau.ac.ir
2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
4- استادیار، دانشکده آموزش و توانبخشی، دانشگاه توزلا، توزلا، بوسنی و هرزگوین
چکیده:   (1346 مشاهده)
مقدمه و هدف: شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده از همبسته­ های مهم مشارکت در فعالیت بدنی هستند. هدف این مطالعه بررسی رابطه ادراک شایستگی حرکتی با شایستگی حرکتی واقعی کودکان دبستانی بود.
روش کار: روش مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی می­ باشد. جامعه­ آماری مطالعه کودکان 7 تا 10 سال بودند که در باشگاه­ های ورزشی شهر اهواز فعالیت داشتند. 652 کودک با نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای از هشت منطقه شهر اهواز انتخاب شدند. شایستگی حرکتی واقعی با آزمون رشد حرکتی درشت-ویرایش سوم و شایستگی حرکتی ادراک شده با آزمون شایستگی مهارت حرکتی ادراک شده ارزیابی شد. داده ­ها از طریق آزمون ­های تی-استیودنت برای نمونه­ های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با نرم­ افزار SPSS نسخه 24 و در سطح معنی­ داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته­ ها: ضریب همبستگی بین خرده­ آزمون­های جاب­جایی واقعی و ادراک شده مثبت و معنی­ دار بود (001/0 =p ، 258/0= (652)r). همچنین بین خرده­ آزمون ­های کنترل شیء واقعی و ادراک شده ضریب همبستگی مثبت و معنی­ دار بود (001/0 =p ، 251/0= (652)r). در نمره کل آزمون­ های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نیز ضریب همبستگی مثبت و معنی ­دار بود (001/0 =p ، 318/0= (652)r). در عملکرد خرده ­آزمون­ های کنترل شیء واقعی و ادراک شده و نمره کل آزمون­ های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده تفاوت­ های جنسیتی به نفع پسران مشاهده شد (05/0>p).
نتیجه­ گیری: همبستگی مثبت شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نشان­ دهنده داشتن ادراک دقیق کودکان در نتیجه رشد مهارت­ های شناختی موردنیاز برای ارزیابی شایستگی خود می­ باشد. با توجه به وجود تفاوت­ های جنسیتی و عملکرد ضعیف­ تر دختران، طراحی برنامه­ های مداخله­ ای برای آنان ضروری است.
متن کامل [PDF 582 kb]   (1199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / کودکان
دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.