دوره 5، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 15-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، z.yousefi@khuisf.ac.ir
چکیده:   (771 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائل مهم در نوجوانی گرایش به همسالان و دوری از خانواده است و این امر منجر به تعارضات دختران با مادران‌شان می‌شود با توجه به این مسئله، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش آدلری بر بهبود روابط مادر- دختردر دختران هنرستانی شهر اصفهان، صورت پذیرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دختران هنرستانی در سال‌های تحصیلی 1396 تا 1397 در شهر اصفهان بود. تعداد نمونه پژوهش40 دانش‌آموز دختر و مادران هنرستانی بود که به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و شاهد جایگزین شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه مادر- دختر بود. گروه آزمایش 8 جلسه‌ مربوط به آموزش گروهی آدلری در طی دو ماه به‌صورت هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند در حالی که گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های گردآوری شده با آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری) و با استفاده از نرم‌افزار
SPSS-23 تحلیل شد.
یافته‌ها:
نتایج این تحقیق بیانگر این موضوع بود که آموزش آدلری توانسته در کل نمرات روابط مادر- دختر را از پیش‌آزمون به پس‌آزمون و پیگیری هم در زمینه تعارضات مادران با دخترانشان و هم در زمینه تعارضات دختران با مادران­شان کاهش دهد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان از روش آموزش آدلری برای بهبود روابط مادر- دختر در دختران نوجوان؛ استفاده کرد.

 

… لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید:
یوسفی ز، سبزواری س. اثر بخشی آموزش آدلری بر بهبود روابط مادر- دختر در دختران هنرستانی شهر اصفهان (خوراسگان) طی سال‌های 1396 تا 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، پاییز و زمستان 1397؛ 5 (2): 15-26

 
متن کامل [PDF 623 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1397/11/21 | پذیرش: 1397/11/21 | انتشار: 1397/11/21