Bolboli M,  Bahrami M A,  Montazeralfaraj R,  Dehghani Tafti A. The Study of Relationship between The Degree of Learning Organization Realization and Organizational Citizenship Behavior in Employees of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences.  J Jiroft Univ Med Sci 2015; 1 (1) :20-27
URL: 
http://journal.jmu.ac.ir/article-1-23-fa.html     
                     
                    
                    بلبلی مریم،  بهرامی محمدامین،  منتظرالفرج راضیه،  دهقانی تفتی عارفه. بررسی ارتباط بین درجه تحقق سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی درکارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.  مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1393; 1 (1) :20-27
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-23-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، aminbahrami1359@gmail.com
 2- مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی 
 3- گروه آمار و اپیدمیولوژی 
                    
                    
                    چکیده:       (7010 مشاهده)
                    
                    
                    
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه و پویایی در کارکنان، یادگیری میباشد. رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اختیاری و فراوظیفهای است که در افزایش عملکرد اثربخش سازمان، تأثیر  بسزایی دارد. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطهی ابعاد سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود.
روشکار: مطالعه تحلیلی و کاربردی حاضر به صورت مقطعی در سال92-1391 بر روی 150 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. ابزار بررسی، پرسش-نامه سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای تأیید پایایی، در پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده 97/0و در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 89/0 به-دست آمد. روایی پرسشنامهها برای انتخاب شاخصهای مناسب سنجش نیز به تأیید اساتید گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رسید. دادهها، جمع آوری و با نرم افزار SPSS16  مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، پرسش و گفتگو بالاترین و کسب و اشتراک یادگیری پایینترین نمره را بهدست آوردند. بین دو متغیر سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری وجود نداشت. جنسیت، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنیداری بر رفتار شهروندی سازمانی نداشتند.
نتیجهگیری: در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، تنها پرسش و گفتگو با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنیدار داشت. بنابراین میتوان انتظار داشت با آموزش رفتار شهروندی سازمانی به کارکنان، گرایش به پرسش و گفتوگو نیز در آنها افزایش یابد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم بهداشت / بهداشت عمومی  دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/5/4 | انتشار: 1393/5/4
                    
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول