1- گروه روانشناسی بالینی/ دانشکده روانشناسی بالینی/ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، dr.yousefi.zahra@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده: (3572 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبکهای فرزندپروری مادران در شهر زرینشهر اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعهی آماری شامل کلیهی مادران کودکان پیشدبستانی شهر زرینشهر در سال 1394 بود. بدین منظور 40 نفر از اعضای جامعه آماری که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای افسردگی بک (1961)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1973)، پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیس، 2005) قرار گرفتند، اما بر گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت.
یافته ها: دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبکهای فرزندپروری مادران در شهر زرینشهر تأثیر معنیدار داشته است (05/0p<).
نتیجه گیری: بنابر یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران و بهبود سبکهای فرزندپروری آنان مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پزشکی / روانپزشکي دریافت: 1396/6/4 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار: 1397/3/19