Volume 7, Issue 1 (3-2020)                   J Jiroft Univ Med Sci 2020, 7(1): 253-254 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

allahtavakoli M. Coping with stress of COVID_19 epidemic. J Jiroft Univ Med Sci. 2020; 7 (1) :253-254
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-371-en.html
Professor of Physiology, Physiology-Pharmacology Research Center, Research Institute of Basic Medical Sciences, Department of Physiology and Pharmacology, School of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
Abstract:   (10637 Views)
Editorial

در حال حاضر ویروس COVID_19 (بیماری کرونا) که در بعضی از مبتلایان منجر به سندرم زجر تنفسی شدید و حاد(ARDS- Acute Respiratory Distress Syndrome) شده و ممکن است منجر به مرگ برخی بیماران نیز گردد، پاندمیک (Pandemic) یا جهانگیر شده و در حال گسترش در همه کشورها است (1). عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی و پیش­بینی برخی از اپیدمیولوژیست­ها در خصوص ابتلای حداقل 60­% جامعه به این بیماری، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده­است (2).
ترس و اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی، مخرب بوده و می­تواند منجر به ناهنجاری­های روحی روانی و استرس در افراد شود. ترس و استرس با تحریک هیپوتالاموس در مغز و به‌­دنبال آن افزایش ترشح هورمون کورتیزول از قشر غده فوق کلیه و تحریک اعصاب سمپاتیک در سراسر بدن در کوتاه­مدت برای مقابله بدن با عوامل استرس­زا سودمند است (3). اما اگر این ترس و استرس و پاسخ بدن یعنی افزایش سطح کورتیزول و تحریک سمپاتیک در درازمدت باقی بماند، مخرب بوده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کاهش توان بدن در مبارزه با بیماری­ها از جمله کرونا می­‌شود (4). بنابراین، مقابله با استرس جامعه را در برابر بیماری مقاوم می­‌کند.
اقدامات متعددی جهت حمایت از خود و کاهش استرس وجود دارد که از جمله آن می­توان به فاصله گرفتن از تماشا، شنیدن و یا خواندن اخبار تکراری بیماری کرونا از طریق رسانه ­های اجتماعی اشاره ­نمود. شنیدن مکرر اخبار در مورد گسترش این بیماری در ایران و جهان استرس ­آور بوده و ترس و نگرانی را بیشتر دامن می‌­زند.
در زمانی که در قرنطینه خانگی به سر می­بریم، مراقبت از بدن خود با کنترل استرس اهمیت دوچندان پیدا می­‌کند. تکنیک­های آرام ­سازی، نفس­ کشیدن عمیق آگاهانه، ورزش­های کششی مانند یوگا بسیار توصیه می‌­شوند که در مورد انجام هرکدام از آنها با جستجو در مرورگرهایی مانند گوگل می­توان اطلاعات کاملی بدست آورد. همچنین، تغذیه سالم و تعادل در رژیم غذایی، ورزش منظم (ترجیحاً در داخل منزل مانند استفاده از تردمیل، طناب زدن، وزنه برداری متعادل و یا راه رفتن تند در حیاط)، خواب و استراحت کافی، و نهایتاً عدم مصرف مخدرها یا الکل از مهمترین راههای مراقبت از بدن است. بهتر است وقت خود را صرف فعالیت­های لذت­ بخش نمود. خواندن کتاب و رمان، تمرین یک ساز موسیقی، بافندگی و دوزندگی از جمله این فعالیت­ها است. در پایان، برقرای ارتباط از طریق رسانه­‌های اجتماعی با افرادی که مورد اعتماد ما هستند و صحبت در مورد نگرانی­ها و احساساتی که داریم، بسیار کمک­ کننده است.
 
 

 
Keywords: Stress, Epidemy, COVID_19
Full-Text [PDF 286 kb]   (3402 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Medical Sciences / Sports Medicine
Received: 2020/04/2 | Accepted: 2020/04/2 | Published: 2020/04/2

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb