TY - JOUR T1 - The Assessment of Knowledge and Attitudes of Nursing and Medical Students towards Breaking Bad News in the Medical Sciences Universities in Kerman Province TT - بررسی دانش و نگرش دانشجویان پزشکی و پرستاری نسبت به اعلام خبر بد در دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان JF - JJUMS JO - JJUMS VL - 9 IS - 3 UR - http://journal.jmu.ac.ir/article-1-609-fa.html Y1 - 2022 SP - 1010 EP - 1017 KW - Knowledge KW - Attitude KW - Breaking Bad news KW - Students N2 - مقدمه و هدف: اعلام خبر بد در بیمارستان­ها به دلیل کمبود آگاهی و مهارت کارکنان یک وظیفه چالش برانگیز است. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان کارورز پزشکی و پرستاری نسبت به اعلام خبر بد در دانشگا­ه ­های علوم پزشکی استان کرمان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 269 دانشجوی کارورز رشته ­های پزشکی و پرستاری از سه دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان در سال 1400 انجام شد. کلیه شرکت­ کنندگان پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش دانش و نگرش مناقب و همکاران در زمینه اعلام خبر بد را تکمیل نمودند، داده ­ها با کمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی­ داری کمتر از 0/05 درنظر گرفته شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین نمره دانش و نگرش شرکت­ کنندگان نسبت به اعلام خبر بد به ترتیب 2/3± 14/06و 5/6±24/03بود. سطح نمره دانش در حد متوسط و نمره نگرش منفی بود. میانگین نمره دانش دانشجویان پزشکی نسبت به اعلام خبر بد به­ طور معنی­ داری بیشتر از دانشجویان پرستاری بود (0/001>p). میانگین نمره نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد بیشتر از دانشجویان پزشکی بود (0/001>p). میانگین نمره دانش و نگرش بر حسب دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنی­داری داشت (0/05>p). نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که دانش دانشجویان پزشکی و پرستاری در مورد اعلام خبر بد کافی نیست و نیاز به آموزش بیشتر می ­باشد. با توجه به نگرش مثبت ­تر دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد پیشنهاد می ­شود که تمهیداتی فراهم شود تا با آموزش دانشجویان پرستاری، از این ظرفیت بالقوه برای اعلام خبر بد به بیماران و خانواده آنان استفاده شود. M3 ER -