%0 Journal Article %A Bilari, Mehran %A Vahidian-Rezazadeh, Majid %A Nayebifar, Shila %T The Effect of 2 Months of High-Intensity Interval Training on Serum Levels of Glutathione (GSH) and Malondialdehyde (MDA) in Male Schizophrenic Patients %J Journal of Jiroft University of Medical Sciences %V 9 %N 1 %U http://journal.jmu.ac.ir/article-1-597-fa.html %R %D 2022 %K Oxidative stress, Schizophrenia, High-intensity interval training, Glutathione (GSH), Malondialdehyde, %X مقدمه و هدف: استرس اکسیداتیو در آسیب‌­ شناسی بیماری اسکیزوفرنی به­ ویژه در مغز اهمیت بالایی دارد و در این بیماران بیشتر از مقدار طبیعی می‌باشد. در این مطالعه اثر تمرینات تناوبی شدید را بر گلوتاتیون و مالون دی آلدهید سرمی بیماران اسکیزوفرنی مرد بررسی کرده ­ایم. روش کار: تعداد 28 بیمار اسکیزوفرنی مرد، تحت مراقبت در مرکز درمانی یاس در شهرستان زاهدان به‌طور تصادفی در دو گروه تمرین (14 نفر) و کنترل (14 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی­ها تمرین تناوبی شدید را با شدت 70 تا 85% حداکثر ضربان قلب به مدت 8 هفته و سه جلسه در هفته انجام دادند. دو مرحله خون‌گیری 24 ساعت قبل و پس از اتمام تمرینات انجام ‌شد و گلوتاتیون و مالون دی آلدهید سرمی به ترتیب به روش الایزا و اسپکتروفتومتری سنجش شد. یافته­ ها: در بیماران اسکیزوفرنی مرد با میانگین سنی 39 سال، گلوتاتیون سرمی پس از 8 هفته تمرین در مقایسه با مقادیر پیش‌آزمون افزایش معنی‌داری داشت (0/001>p). همچنین میزان گلوتاتیون سرمی در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل به­ طور معناداری افزایش پیدا کرد (0/05>p). از طرفی میزان مالون دی آلدهید سرمی پس از تمرینات در گروه تمرین کاهش معنادار داشته است (0/05>p)؛ و تفاوت معناداری در میزان مالون دی آلدهید بین دو گروه پس از 8 هفته مشاهده شد (0/01>p). نتیجه­ گیری: ورزش منظم، ادامه‌دار و از نوع تناوبی شدید احتمالاً از طریق مهار تولید مالون دی آلدهید به­ عنوان شاخصی از تولید رادیکال­ های آزاد باعث کاهش آسیب‌های سلولی و مولکولی و افزایش میزان گلوتاتیون سرمی در بیماران اسکیزوفرنی و نهایتاً بهبود علائم بیماری می‌شود. %> http://journal.jmu.ac.ir/article-1-597-fa.pdf %P 886-895 %& 886 %! %9 Research %L A-10-681-1 %+ Assistant Professor of Exercise Physiology, Department of Physical Education and Sport Science, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran %G eng %@ 2538-2810 %[ 2022