@ARTICLE{Naderi, author = {Dehghan, Hamidreza and Naderi, Habibolah and Hashemi, Soheila and Baezzat, Fereshteh and }, title = {The Effectiveness of Transracial Direct Current Stimulation on Brain-Behavioral Systems and Dark Personality Traits of Adolescent with Self-Injurious Behaviors}, volume = {8}, number = {3}, abstract ={مقدمه و هدف: روانشناسان رفتارهای خودآسیبی را نوعی فعالیت خودیاری می­ دانند که به فرد کمک می­ کند به­ طور موقت به آرامش برسد. در واقع نوعی رفتار پرخاشگرانه معطوف به خود است و مادامی­ که درمان نشود می­ تواند منجر به خودکشی شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ­ای بر سیستم ­های مغزی-رفتاری و صفات تاریک شخصیت نوجوانان دارای رفتارهای خودآسیبی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم با رفتارهای خودآسیبی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش ­آموز با رفتارهای خودآسیبی (شامل 15 نفر در هر گروه) بودند. روش انتخاب نمونه بدین ­صورت بود که ابتدا 30 دانش ­آموز با رفتارهای خودآسیبی به ­صورت هدفمند و غربالگری انتخاب و به شیوه تصادفی در 2 گروه جایگزین شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه خودآسیبی، مقیاس سیستم­ های مغزی-رفتاری و پرسشنامه صفات تاریک شخصیت استفاده شد. گروه آزمایش در معرض تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ ای به­ صورت یک روز در میان و به تعداد 20 جلسه قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و نرم ­افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ ای سبب کاهش فعال­ سازی (0/001>p)، افزایش بازداری رفتاری (0/001>p) و کاهش رفتار جامعه­ ستیزی (0/001>p) نوجوانان با رفتارهای خودآسیبی شد. نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های این پژوهش مشخص شد که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ ای بر سیستم­ های مغزی-رفتاری و صفات تاریک شخصیت دانش ­آموزان با رفتارهای خودآسیبی تاثیر داشته ­است. }, URL = {http://journal.jmu.ac.ir/article-1-517-fa.html}, eprint = {http://journal.jmu.ac.ir/article-1-517-fa.pdf}, journal = {Journal of Jiroft University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2021} }