دوره 3، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 129-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مدیریت تحقیقات و فن آوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ، بیرجند، ایران. ، Javadi56@yahoo.com
چکیده:   (6340 مشاهده)

مقدمه: امروزه استرس یکی از علل عمده بسیاری از اختلالات روانی، بیماری‌های قلبی، سرطان، ناراحتی‌های گوارشی، پوستی، مشکلات سیستم ایمنی و ... محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارت‌های مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شده است.

روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخله‌ای و از نوع نیمه تجربی است که بر روی 84 نفر از کارکنان بهداشتی شهر جیرفت با روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه روش‌های کنار آمدن لازاروس و فولکمن که روایی و پایایی آن در مطالعات متعدد اثبات شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی، کای دو و ویلکاکسون در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شده است.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه 51/6 ± 91/34 سال، میانگین سابقه کار 36/7 ± 22/11 سال بود. در این مطالعه تفاوت میانگین نمره تمامی حیطه‌های کنار آمدن لازاروس و سبک‌های مقابله هیجان مدار و مسئله مدار پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به قبل از مداخله از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>p) در حالی که این تفاوت در گروه شاهد معنی‌دار نبود (05/0<p).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت آموزش سبک‌های مقابله‌ای مبتنی بر مدل لازاروس و فولکمن به کارکنان می‌تواند باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مسئله مدار و کاهش استفاده از سبک‌های مقابله‌ای هیجان مدار و افزایش سطح سلامت در تمامی ابعاد بخصوص بعد روانی شود.

کلیدواژه‌ها: استرس، مهارت‌های مقابله‌ای، کارکنان

متن کامل [PDF 803 kb]   (4539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/9/25 | انتشار: 1395/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.