دوره 2، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 44-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvizrad P, Yazdani Charati J, Fazel-tabar Malekshah A, Azizi M. A Study of Knowledge, Attitude and Practice of Female Students of Mazandaran University of Medical Sciences regarding Osteoporosis: 2014. J Jiroft Univ Med Sci 2016; 2 (2) :38-44
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-84-fa.html
پرویزراد پیمان، یزدانی چراتی جمشید، فاضل تبار ملکشاه اکبر، عزیزی مهدیه. بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره پوکی استخوان: 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1394; 2 (2) :38-44

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-84-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران. ، p.parvizrad@zbmu.ac.ir
2- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
3- گروه تغذیه، دانشکده تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (3507 مشاهده)

مقدمه: پوکی استخوان یک بیماری چند عاملی مزمن است که به عنوان یک معضل عمده سلامت ولیکن، قابل پیشگیری محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر انجام شده است.

روش کار: این مطالعه، توصیفی- تحلیلی و مقطعی در سال 93 بود که در آن، دانشجویان خانم 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مازندران با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خودساخته بود که  با پایایی آلفای کرونباخ (73/0) معنادار و اعتبار تایید شده توسط متخصصان علوم تغذیه و بهداشت اجرا گردید. تحلیل اطلاعات با  نرم افزار SPSS Statistics V.18 و آزمون های پیرسون و رگرسیون خطی ساده انجام شد.

یافته ها: 300 نفر از دانشجویان بررسی شدند که متوسط سن ایشان 5/23 و میانگین نمره دانش  9/0± 5/78 و میانگین نمره نگرش11 ± 6/70 بود. درباره ارتباط دانش و نگرش، ضریب پیرسون 5/0 معنادار شده ( 001/0 P value <) و با افزایش دانش، نگرش هم زیاد شده است. با افزایش تحصیلات، دانش هم افزایش یافته است و نیز، با افزایش هر سال سن، دانش 5/0% ارتقا یافته (015/0P value =)، و با افزایش یک مقطع تحصیلی، دانش 2/1 % افزایش یافت ( 04/0P value =). درباره ارتباط نگرش با اطلاعات دموگرافیک، فقط سن معنادار و هم جهت با آن بود.

نتیجه گیری: دانشجویان خانم از دانش "بالا" و نگرش "نسبتا مطلوب" درباره پوکی استخوان برخوردارند. لیکن در مهمترین بعد (عملکرد)، عادات غذایی نامناسب توام با تحرک بدنی کم، از مهمترین چالش ها بود که باید در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات مرتبط مد نظر قرار گیرند.

واژه های کلیدی: پوکی استخوان، دانش، نگرش، عملکرد

متن کامل [PDF 776 kb]   (1259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1394/5/8 | پذیرش: 1394/8/12 | انتشار: 1395/6/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb