مقدمه: پوکی استخوان یک بیماری چند عاملی مزمن است که به عنوان یک معضل عمده سلامت ولیکن، قابل پیشگیری محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر انجام شده است.
روش کار: این مطالعه، توصیفی- تحلیلی و مقطعی در سال 93 بود که در آن، دانشجویان خانم 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مازندران با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خودساخته بود که با پایایی آلفای کرونباخ (73/0) معنادار و اعتبار تایید شده توسط متخصصان علوم تغذیه و بهداشت اجرا گردید. تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS Statistics V.18 و آزمون های پیرسون و رگرسیون خطی ساده انجام شد.
یافته ها: 300 نفر از دانشجویان بررسی شدند که متوسط سن ایشان 5/23 و میانگین نمره دانش 9/0± 5/78 و میانگین نمره نگرش11 ± 6/70 بود. درباره ارتباط دانش و نگرش، ضریب پیرسون 5/0 معنادار شده ( 001/0 P value <) و با افزایش دانش، نگرش هم زیاد شده است. با افزایش تحصیلات، دانش هم افزایش یافته است و نیز، با افزایش هر سال سن، دانش 5/0% ارتقا یافته (015/0P value =)، و با افزایش یک مقطع تحصیلی، دانش 2/1 % افزایش یافت ( 04/0P value =). درباره ارتباط نگرش با اطلاعات دموگرافیک، فقط سن معنادار و هم جهت با آن بود.
نتیجه گیری: دانشجویان خانم از دانش "بالا" و نگرش "نسبتا مطلوب" درباره پوکی استخوان برخوردارند. لیکن در مهمترین بعد (عملکرد)، عادات غذایی نامناسب توام با تحرک بدنی کم، از مهمترین چالش ها بود که باید در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات مرتبط مد نظر قرار گیرند.
واژه های کلیدی: پوکی استخوان، دانش، نگرش، عملکرد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |