دوره 3، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 113-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalambadani Z, Shojaeezadeh D, Yaseri M. The effect of education for Folic Acid consumption based on the theory of planned behavior in pregnant women in Mashhad. J Jiroft Univ Med Sci 2016; 3 (1) :105-113
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-69-fa.html
جلمبادانی زینب، شجاعی زاده داوود، یاسری مهدی. تأثیر آموزش مصرف قرص اسیدفولیک بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پیشگیری از نقص لوله عصبی در زنان باردار مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1395; 3 (1) :105-113

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-69-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، shojaa@gmail.com
3- گروه آموزشی آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (3682 مشاهده)

مقدمه: اسیدفولیک خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می‌دهد و از زایمان‌های زودرس و نارس و عارضه ای مانند فقدان یک عضو در بدو تولد پیشگیری می‌کند. این مطالعه، باهدف بررسی آموزش بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر مصرف روزانه قرص اسیدفولیک جهت پیشگیری از آنمی ناشی اسیدفولیک در زنان باردار شهرستان مشهد انجام شده است.

روش‌ کار: در این  مطالعه نیمه تجربی،180 نفر از زنان باردار (90 نفر گروه آزمون و 90 نفر گروه کنترل) مراجعه‌کننده به مرکز بهداشت شماره 1 شهرستان مشهد در سال 1393، به‌طور تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان ابتدا پرسش نامه سنجش متغیرهای دموگرافیکی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده را به صورت خودگزارشی تکمیل نمودند. سپس محتوای آموزشی طراحی شده براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده را در قالب جزوه، کتابچه و سی دی آموزشی دریافت نمودند. مداخله در چهار جلسه 60 دقیقه‌ای برگزار شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری spss (ویرایش 22) و آزمون‌های تی زوجی، تی مستقل، کای دو و من ویتنی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، کنترل رفتار شده، قصد و استفاده از قرص اسیدفولیک، 3 ماه پس از مداخله آموزشی، در گروه مداخله به‌صورت معنی‌داری افزایش پیدا کرد (05/0>P). تفاوت آماری معنی‌داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نشد (05/0<P).

نتیجه‌گیری:  مطالعه حاضر نشان داد آموزش  مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده باعث ارتقای مصرف قرص اسید فولیک در زنان باردار می شود،  لذا لازم است آموزش های براساس این تئوری در سراسر جامعه، بویژه برای زنان ازدواج کرده و حتی دختران دبیرستانی و دانشگاهی ارائه گردد.

واژه های کلیدی: قرص اسید فولیک، زنان باردار، تئوری رفتار برنامه‌ریزی ‌شده، لوله عصبی.

متن کامل [PDF 988 kb]   (1631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1395/3/1 | پذیرش: 1395/8/6 | انتشار: 1395/9/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb