دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 1479-1471 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimiankakolaki Z, Rastak L, Godarzi L. The Effect of Training Based on the Health Belief Model Regarding the Preventive Behaviors of Nosocomial Infections in Midwifery Trainees: a Semi-experimental Study. J Jiroft Univ Med Sci 2024; 11 (1) :1471-1479
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-767-fa.html
کریمیان کاکلکی زهره، رستاک لاله، گودرزی لیلا. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت های بیمارستانی در کارآموزان مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1403; 11 (1) :1471-1479

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-767-fa.html


1- استادیار، دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، zohrehkarimian68@gmail.com
2- مربی، کارشناس ارشد مامایی، گروه مامایی، دانشکده علوم پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (783 مشاهده)
مقدمه و هدف: عفونت­ های بیمارستانی یکی از معضلات پزشکی عصر حاضر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت­ های بیمارستانی در کارآموزان مامایی دانشگاه آزاد شهرکرد در سال 1402 انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ­ای از نوع نیمه تجربی با گروه مداخله و کنترل می ­باشد که بر روی کارآموزان مامایی دانشگاه آزاد شهرکرد صورت گرفت، حجم نمونه در هر گروه 36 نفر بود و نمونه­ گیری به صورت تصادفی ساده با تخصیص تصادفی گروه­ ها صورت گرفت. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسشنامه رفتارهای پیشگیرانه از عفونت بیمارستانی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بود، پس از تکمیل پرسشنامه ­های پره تست، محتوای آموزشی در اختیار گروه مداخله قرار گرفت و یک ماه بعد پس آزمون صورت گرفت. داده ­های جمع ­آوری شده با SPSS20 و آزمون­های تی زوجی و مستقل آنالیز شد.
یافته­ ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه 0/09 ±21/68 بود. نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که در گروه مداخله افزایش میانگین نمره آگاهی (0/38±0/5) (0/05>p)، راهنما برای عمل(1/08±2/83) (0/05>p) و رفتار پیشگیرانه (1/59±2) (0/05>p) بعد از آموزش معنی ­داری بود و کاهش میانگین موانع درک شده (0/83±2/64) (0/05>p) نیز معنی­ دار بود. آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره راهنما برای عمل (0/05>p) و رفتار پیشگیرانه (0/05>p)، بعد از آموزش در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل است.
نتیجه‌گیری: آموزش در خصوص پیشگیری از عفونت بیمارستانی با افزایش آگاهی، کاهش موانع درک شده، افزایش راهنما برای عمل و رفتار پیشگیرانه همراه بود. بنابراین آموزش صحیح به افراد در معرض خطر خصوصاً کارآموزان علوم پزشکی می‌تواند در پیشگیری مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 475 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1403/2/31 | انتشار: 1403/4/10

فهرست منابع
1. Petroudi D. Nosocomial infections and staff hygiene. The Journal of Infection in Developing Countries. 2009;3(02):152-6. [DOI:10.3855/jidc.63]
2. World Health Organization. Prevention of hospital-acquired infections: a practical guide. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2002:1-20.
3. ECDC. Annual epidemiological report on communicable diseases in Europe 2008. https://www.ecdc.europa.eu/sites/portal/files/media/en/publications/Publications/0812_SUR_Annual_Epidemiological_Report_2008.pdf. Accessed November 2, 2019.
4. Ling ML, Apisarnthanarak A, Madriaga G. The burden of healthcare-associated infections in Southeast Asia: a systematic literature review and meta-analysis. Clinical Infectious Diseases. 2015;60(11):1690-9. [DOI:10.1093/cid/civ095]
5. Mosadeghrad A, Afshari M, Isfahani P. Prevalence of nosocomial infection in Iranian hospitals: a systematic review and meta-analysis. Iranian Journal of Epidemiology. 2021;16(4):352-62. (in Persian)
6. Smeltzer SCC, Bare BG. Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing: JB Lippincott Philadelphia; 1992.
7. Darzi Poor M, Tavakoli R, Shojae Zade D, Rezagholizadeh Omran Z. The effect of an educational program on health belief model of preventive behaviors of nosocomial infection by Babol hospitals midwives. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2022;25(1):40-53. (in Persian) [DOI:10.32598/jams.25.1.6438.1]
8. Cruz JP, Colet PC, Al-Otaibi JH, Soriano SS, Cacho GM, Cruz CP. Validity and reliability assessment of the compliance with standard precautions scale arabic version in saudi nursing students. Journal of Infection And Public Health. 2016;9(5):645-53. [DOI:10.1016/j.jiph.2016.01.010]
9. Artimani T, Khodaveisi M, Soltani F. Compliance with standard precaution for blood borne diseases in Hamadan's maternity hospitals. Scientific Journal of Hamadan nursing & midwifery Faculty. 2013;21(3):31-9. (in Persian)
10. AL-Rawajfah OM, Tubaishat A. Nursing students' knowledge and practices of standard precautions: A Jordanian web-based survey. Nurse Education Today. 2015;35(12):1175-80. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.05.011]
11. Askarian M, Shiraly R, McLaws M-L. Knowledge, attitudes, and practices of contact precautions among Iranian nurses. American Journal of Infection Control. 2005;33(8):486-8. (in Persian) [DOI:10.1016/j.ajic.2005.06.001]
12. Amoran O, Onwube O. Infection control and practice of standard precautions among healthcare workers in northern Nigeria. Journal of Global Infectious Diseases. 2013;5(4):156. [DOI:10.4103/0974-777X.122010]
13. Pittet D, Allegranzi B, Storr J, Nejad SB, Dziekan G, Leotsakos A, et al. Infection control as a major World Health Organization priority for developing countries. Journal of Hospital Infection. 2008;68(4):285-92. [DOI:10.1016/j.jhin.2007.12.013]
14. Cartagena RG, Veugelers PJ, Kipp W, Magigav K, Laing LM. Effectiveness of an HIV prevention program for secondary school students in Mongolia. Journal of Adolescent Health. 2006;39(6):925. e9-16. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2006.07.017]
15. Speizer IS, Tambashe BO, Tegang SP. An evaluation of the "Entre nous jeunes" peer educator program for adolescents in Cameroon. Studies In Family Planning. 2001;32(4):339-51. [DOI:10.1111/j.1728-4465.2001.00339.x]
16. Bijari B, Abbasi A, Hemati M, Karabi K. Nosocomial infections and related factors in southern khorasan hospitals. Iranian Journal of Medical Microbiology. 2015;8(4):69-73. (in Persian)
17. Larypoor M, Frsad S. Evaluation of nosocomial infections in one of hospitals of Qom, 2008. Iranian Journal of Medical Microbiology. 2011;5(3):7-17. (in Persian)
18. Sohrabi MB, Khosravi A, Zou AP, Sarafha J. Evaluation of nosocomial infections in Imam Hossein (as) Hospital of Shahrood, 2005. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2009;16:33-9. (in Persian)
19. Livshiz-Riven I, Nativ R, Borer A, Kanat-Maymon Y, Anson O. Nursing students' intentions to comply with standard precautions: an exploratory prospective cohort study. American Journal of Infection Control. 2014;42(7):744-9. [DOI:10.1016/j.ajic.2014.04.002]
20. O'Neill E, Stevens N, Clarke E, Cox P, O'Malley B, Humphreys H. Use of e-learning to enhance medical students' understanding and knowledge of healthcare-associated infection prevention and control. Journal of Hospital Infection. 2011;79(4):368-70. [DOI:10.1016/j.jhin.2011.08.008]
21. Swenty CF, Rowser M. An education intervention in an incarcerated population to reduce the occurrence of infectious skin diseases. Journal of Correctional Health Care. 2014;20(4):343-52. [DOI:10.1177/1078345814541532]
22. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: theory, research, and practice: John Wiley & Sons; 2008.
23. Karimi M, Niknami S. Self-efficacy, perceived benefits and barriers to AIDS prevention behaviors in drug addicts. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences. 2013;15(5):384-92. (in Persian)
24. Bakhshi M, Bashirian S, Barati M, Fathi Y, Mitra Zandieh M. Effect of an educational intervention based on health belief model on promoting preventive behaviors of needlestick injuries in operating room personnel. Journal of Hayat. 2020;26(3):280-94. (in Persian)
25. Eshrati B. National guide to hospital infection care system. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2020. (in Persian)
26. Gholizadgougjehyaran H, Motaarefi H, ُSakhaei S. A Survey of Knowledge, Attitude, and Adherence to Standard Precautions of Infection Control among Khoy Nursing Students during the COVID-19 Pandemic in 2021: A Short Report. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2022;21(1):127-34. (in Persian) [DOI:10.52547/jrums.21.1.127]
27. Yusefi AR, Kavosi Z, Sadeghi A. Knowledge, attitude, and practice of nurses in affiliated hospitals of Shiraz University of medical sciences about infection control in 2016. Nursing And Midwifery Journal. 2017;15(9):667-79. (in Persian)
28. Fatahi A, Khalili Z, Seyedtabib M. Attitude, adherence, and nursing students' knowledge, about preventive standard precautions of blood borne diseases. Pajouhan Scientific Journal. 2019;18(1):49-56. (in Persian) [DOI:10.52547/psj.18.1.49]
29. Ghanbari MK, Shamsi M, Farazi AA, Khorsandii M, Eshrati B. The survey of knowledge, self-efficacy and practice of nurses astandard precautions to prevent nosocomial infections in hospitals of arak university of medical sciences in 2013. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2013;16(7):45-54. (in Persian)
30. Brosio F, Kuhdari P, Stefanati A, Sulcaj N, Lupi S, Guidi E, et al. Knowledge and behaviour of nursing students on the prevention of healthcare associated infections. Journal of Preventive Medicine and Hygiene. 2017;58(2):E99.
31. Angelillo IF, Mazziotta A, Nicotera G. Nurses and hospital infection control: knowledge, attitudes and behaviour of Italian operating theatre staff. Journal of Hospital Infection. 1999;42(2):105-12. [DOI:10.1053/jhin.1998.0571]
32. Amiri Siavashani M, Shojaeizadeh D, Azam K. A study on the effect of educational intervention based on health belief model on infection control among dental students of shahid beheshti university of medical sciences. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2018;16(1):75-86. (in Persian)

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb