Journal of Jiroft University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
J Jiroft Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.jmu.ac.ir
1
admin
2538-2810
2538-2810
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
8
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل انگیزشی و بازدارنده در پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1399
Investigating motivational and inhibitory factors in Research from the perspective of faculty members and students of Jiroft University of Medical Sciences in 2020
علوم پزشکی/ آمار زیستی
Medical Sciences/Biostatistics
پژوهشي
Research
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding: 0cm 9pt; vertical-align: top; text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> پژوهش، از ابزارهای مهم تصمیم ­گیری و برنامه­ ریزی در دانشگاه ­ها است و یکی از اساسی­ ترین پایه­ های توسعه جوامع محسوب می­ شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل انگیزشی و بازدارنده در پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می ­باشد</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه مقطعی بر روی 154 دانشجو و 33 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1399 انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> ا</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فراد شرکت­ کننده در مطالعه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شد</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ند.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> جهت جمع ­آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ­ساخته شامل اطلاعات جمعیت­ شناختی، عوامل انگیزش درونی و بیرونی و عوامل بازدارنده استفاده شد. داده ­ها با استفاده از نرمافزار</span></span><span dir="LTR"> SPSS </span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نسخه 20 و در سطح معنی­ داری 0/05</span></span><span dir="LTR">p≤</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مطالعه در مجموع 182 نفر شرکت کردند. در دانشجویان 99 نفر (64/3%) زن ،137 نفر (%89) مجرد و رشته تحصیلی 42 نفر (27/3%) پزشکی بود. مقطع تحصیلی 113 نفر (73/4%) از آنها کارشناسی بود. 71 نفر (46/1%) سابقه شرکت در کارگاه­ های پژوهشی داشتند. از بین اعضای هیأت </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علمی دانشگاه 54/5% زن و 57/6% استادیار بودند و 97% اعضای</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> هیأت </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علمی بیان نمودند که در کارگاه­ های پژوهشی شرکت داشته­ اند. همچنین 23/4% دانشجویان و100% اعضای هیأت علمی سابقه کار پژوهشی داشتند. در دو گروه دانشجویان و اعضای </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">هیأت </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علمی، علاقه ­مندی به انجام پژوهش به ­ترتیب با 85/7% و 93% بیشترین فراوانی را کسب کرد. در انگیزش بیرونی دانشجویان و اعضای</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> هیأت </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علمی به ­ترتیب، فراهم بودن دسترسی به نرم­ افزارهای پژوهشی مناسب در انجام پژوهش (83/8%) و فراهم­آوری دانش سالم و عمیق (84/8%) بیشترین فراوانی را در فعالیت­ های پژوهشی داشتند. در عوامل بازدارنده دانشجویان و اعضای</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> هیأت </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علمی به­ ترتیب، مبهم بودن شروع پژوهش (67/5%) و ضعف کار گروهی (60/6%) بیشترین فراوانی را داشت.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">باتوجه به نتایج، اعضای هیأت­­ علمی و دانشجویان به انجام فعالیت پژوهشی علاقه ­مند بودند ولی مبهم بودن شروع پژوهش و ضعف کار گروهی از موانع مهم انجام پژوهش برای آنها بود. ضروری است دست اندرکاران حوزه پژوهش ضمن روشن نمودن فرآیندهای انجام پژوهش و حمایت از کار تحقیقاتی گروهی، برای حل مشکلات و موانع موجود برنامه ریزی و اقدام نمایند.</span></span><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div></div>
<table align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td align="left">
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Research is one of the important tools of decision making and planning which is one of the most basic foundations of community development. The purpose of this study was to investigate the motivational factors affecting research and its barriers from the perspective of faculty members and students at Jiroft University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> This cross-sectional study was performed on 154 students and 33 faculty members of Jiroft University of Medical Sciences in 2020. Participants in the study were selected by convenience sampling. A researcher-made questionnaire including (demographic information, internal and external motivation factors, and inhibitory factors) was used to collect information. Data were analyzed using SPSS software version 20 at a significance level of p≤0.05.<br>
<strong>Results:</strong> A total of 182 people participated in this study. Among students, 99 (64.3%) were female, 137 (89%) were single, and 42 (27.3%) were medical students. 113 (73.4%) of them had a bachelor's degree. 71 people (46.1%) had a history of participating in research workshops. Among the faculty members of the university, 54.5% were female and who 57.6% were assistant professors and 97% of the faculty members stated that they had participated in research workshops. 23.4% of students and 100% of faculty members had research experience. In both groups of students and faculty members, the interest in doing research with the frequency of 85.7 and 93%, respectively, obtained the highest score. In the external motivation of students and faculty members, respectively, the availability of appropriate research software in conducting research (83.8%) and providing healthy and deep knowledge (84.8%) had the highest frequency in research activities. Among the deterrents of students and faculty members, respectively, the ambiguity of the beginning of the research with a frequency of 67.5% and the weakness of teamwork with a frequency of 60.6% had the highest frequency.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> According to the results, both faculty members and students were interested in conducting research activities but the ambiguity of the beginning of the research and the weakness of teamwork were the most common inhibitors. It is necessary for those involved in research domain to plan and take action to remove the existing obstacles while clarifying the research processes and supporting group research.</div>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div></div>
انگیزش درونی, انگیزش بیرونی, موانع پژوهش, جیرفت
Internal motivation, External motivation, Barriers of research, Jiroft
642
651
http://journal.jmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-306-2&slc_lang=fa&sid=1
Shohreh
Shafiei
شهره
شفیعی
10031947532846005177
10031947532846005177
No
MSc in Biostatistics, Vice Chancellor for Research and Technology, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
کارشناسی ارشد آمار زیستی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
Moazeme
Soltaninejad
معظمه
سلطانی نژاد
moa4235@gmail.com
10031947532846005178
10031947532846005178
Yes
MSc in Librarian and Information Sciences, Vice Chancellor for Research and Technology, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
کارشناسی ارشد کتابداری و علوم اطلاع رسانی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران