Journal of Jiroft University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
J Jiroft Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.jmu.ac.ir
1
admin
2538-2810
2538-2810
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
نقش هوش معنوی و سبک های هویت در پیش بینی سرسختی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1397
The Role of Spiritual Intelligence and Identity Styles in Predicting Psychological Hardiness of Students of Kerman University of Medical Sciences in 2018
علوم پزشکی / روانپزشکي
Medical Sciences / Psychiatry
پژوهشي
Research
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding: 0cm 9pt; vertical-align: top; text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> سرسختی روانشناختی بهعنوان یک ساختار شخصیتی است که در شرایط استرسزا بهعنوان یک منبع مقاومت برای دانشجویان رشتههای گروه پزشکی محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین نقش هوش معنوی و سبکهای هویت در پیشبینی سرسختی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> در این مطالعه توصیفی مقطعی، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سرسختی، سبک هویتی و هوش معنوی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل، کروسکال والیس، تحلیل واریانس و رگرسیون خطی استفاده شد</span></span><span dir="LTR">.</span><br>
<span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ­ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> میانگین نمره سرسختی روانشناختی در واحدهای پژوهش 9/68 </span></span><span style="font-size:12.0pt;">±</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> 48/16، هوش معنوی 18/62 </span></span><span style="font-size:12.0pt;">±</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> 108/43 و سبکهای هویتی 15/99 </span></span><span style="font-size:12.0pt;">±</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> 128/01 بود. نتایج نشان داد که متغیرهای هوش معنوی و انواع سبکهای هویتی بهعنوان متغیر مستقل توان پیشبینی سرسختی روانشناختی را بهعنوان متغیر وابسته داشتند (0/41</span></span><span dir="LTR">r =</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">، </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">0/001></span></span><span dir="LTR"> p</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان داد هوش معنوی و سبکهای هویتی، بر سرسختی روانشناختی تأثیر مثبت میگذارند. ارتقاء و بهبود هوش معنوی و سبکهای هویتی، موجب بالا بردن سرسختی روانشناختی در دانشجویان میگردد. لذا افزایش سرسختی روانشناختی میتواند عاملی جهت بهبود سلامت روان دانشجویان گردد</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="clear:both;"></div>
<table align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Psychological hardiness is a personality structure that is considered as a source of resistance to medical students in stressful situations. The aim of this study was to determine the role of spiritual intelligence and identity styles in predicting psychological hardiness of students of Kerman University of Medical Sciences.</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div><strong>Materials </strong><strong>and Methods</strong><strong>:</strong> In this cross-sectional descriptive study, 300 students of Kerman University of Medical Sciences included in the study by random cluster sampling. Data collection instruments in this study were demographic information questionnaire, hardiness questionnaire, identity style and spiritual intelligence. Pearson correlation, independent t-test, Kruskal-Wallis, analysis of variance and linear regression were used to analyze the data.</div>
<table align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> The mean score of psychological hardiness in research units was 48.16<span dir="RTL">±</span>9.68, spiritual intelligence was 10.43<span dir="RTL">±</span>18.62 and identity styles were 128.01<span dir="RTL">±</span>15.99. The results showed that the variables of spiritual intelligence and types of identity styles as independent variables had the predictability of psychological toughness as a dependent variable (r = 0.41, p<0.001).</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div><strong>Conclusion:</strong> The results of this study showed that spiritual intelligence and identity styles have a positive effect on psychological hardiness. Promoting and improving spiritual intelligence and identity styles increases students' psychological hardiness. Therefore, increasing psychological hardiness can be a factor to improve students' mental health.<span dir="RTL"></span></div>
هوش معنوی, سبکهای هویتی, سرسختی روانشناختی, دانشجویان
Spiritual Intelligence, Identity Styles, Psychological Hardiness, Students
597
605
http://journal.jmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-537-1&slc_lang=fa&sid=1
shima
kazemi
شیما
کاظمی
10031947532846004986
10031947532846004986
No
1M.Sc, Student of Psychiatric Nursing, Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Tahereh
Ramezani
طاهره
رمضانی
10031947532846004987
10031947532846004987
No
Ph.D in Nursing, Assistant Professor and Faculty Member, Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار پرستاری، گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Samaneh
Bagherian
سمانه
باقریان
10031947532846004988
10031947532846004988
No
Ph.D in Nursing, Assistant Professor and Faculty Member, Paramedical School, Birjand University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار پرستاری ، دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
Mohammadreza
Baneshi
محمدرضا
بانشی
rbaneshi2@gmail.com
10031947532846004989
10031947532846004989
No
PhD in Biostatistics, professor of Biostatistics at Department of Biostatistics and Epidemiology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استاد آمار حیاتی، گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Zohreh
khoshnood
زهره
خشنود
Z.khoshnoud@kmu.ac.ir
10031947532846004990
10031947532846004990
Yes
Assistant Professor, Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار پرستاری، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران