Journal of Jiroft University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
J Jiroft Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.jmu.ac.ir
1
admin
2538-2810
2538-2810
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط بین درجه تحقق سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی درکارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
The Study of Relationship between The Degree of Learning Organization Realization and Organizational Citizenship Behavior in Employees of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
علوم بهداشت / بهداشت عمومی
Health Sciences / Public Health
پژوهشي
Research
<div align="justify" style="direction: rtl">
<font size="3"><b>مقدمه: </b>در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه و پویایی در کارکنان، یادگیری میباشد. رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اختیاری و فراوظیفهای است که در افزایش عملکرد اثربخش سازمان، تأثیر بسزایی دارد. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطهی ابعاد سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود.
<br><b>روشکار:</b> مطالعه تحلیلی و کاربردی حاضر به صورت مقطعی در سال92-1391 بر روی 150 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. ابزار بررسی، پرسش-نامه سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای تأیید پایایی، در پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده 97/0و در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 89/0 به-دست آمد. روایی پرسشنامهها برای انتخاب شاخصهای مناسب سنجش نیز به تأیید اساتید گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رسید. دادهها، جمع آوری و با نرم افزار SPSS16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
<br><b>یافتهها:</b> در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، پرسش و گفتگو بالاترین و کسب و اشتراک یادگیری پایینترین نمره را بهدست آوردند. بین دو متغیر سازمان یادگیرنده و رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری وجود نداشت. جنسیت، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنیداری بر رفتار شهروندی سازمانی نداشتند.
<br><b>نتیجهگیری:</b> در بین ابعاد سازمان یادگیرنده، تنها پرسش و گفتگو با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنیدار داشت. بنابراین میتوان انتظار داشت با آموزش رفتار شهروندی سازمانی به کارکنان، گرایش به پرسش و گفتوگو نیز در آنها افزایش یابد</font>.
</div>
<font size="3"><b>Introduction: </b>Nowadays, one of the most important factors in employee’s motivation and dynamism is learning. Organizational citizenship behavior (OCB) is also a discretionary and extra-role behavior that plays a vital role in the effective function of the organization. In this study, the relationship between learning organization and organizational citizenship behavior was examined.
<br><b>Methods:</b> This analytical research was done through cross-sectional method in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd, Iran, 2013. The research population was comprised from the university employees. A total of 150 employees contributed in the study. The required data was gathered using 2 valid questionnaires including learning organization questionnaire and OCB questionnaire. Cronbach's alpha coefficient for the reliability of theses questionnaires were 0.974 and 0.89, respectively. Validity was confirmed by experts. Data analyzed through SPSS16.<br><b>Results:</b> Among dimensions of the learning organization, the question and dialogue achieved highest score and share learning achieved lowest score. There was not a significant positive relationship between learning organization and OCB. Gender, work experience and education level had no significant relationship with OCB.
<br><b>Conclusion:</b> Among dimensions of the learning organization, only the question and dialogue had a significant positive correlation with OCB. It means that the improvement of OCB through education increase arguably the culture of question and dialogue in the organization.
</font>
سازمان یادگیرنده, رفتار شهروندی سازمانی
Learning organization, Organizational citizenship behavior
20
27
http://journal.jmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Bolboli
مریم
بلبلی
1003194753284600105
1003194753284600105
No
Mohammad Amin
Bahrami
محمدامین
بهرامی
aminbahrami1359@gmail.com
1003194753284600106
1003194753284600106
Yes
Healthcare Management Department
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
Razieh
Montazeralfaraj
راضیه
منتظرالفرج
1003194753284600107
1003194753284600107
No
Hospital Management Research Center
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی
Arefeh
Dehghani Tafti
عارفه
دهقانی تفتی
1003194753284600108
1003194753284600108
No
Biostatistics and Epidemiology Department
گروه آمار و اپیدمیولوژی