RT - Journal Article T1 - Assessment of Accommodation of Anthropometric Dimension with Classroom Furniture : systematic review article JF - JJUMS YR - 2020 JO - JJUMS VO - 6 IS - 2 UR - http://journal.jmu.ac.ir/article-1-268-fa.html SP - 222 EP - 233 K1 - Ergonomy K1 - Anthropometry K1 - Chair K1 - Students K1 - Iran K1 - Iran AB - مقدمه و هدف: عدم تطابق بین ابعاد آنتروپومتری بدن و مبلمان مدارس مانند میز، صندلی و نیمکت می‌تواند منجر به ناراحتی‌های ستون فقرات، کمر درد، گردن درد و خستگی ‌گردد. هدف از مطالعه حاضر، جمع‌بندی نتایج مطالعات موجود درزمینۀ ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان با مبلمان مدارس است. روش کار: جهت یافتن مستندات مرتبط پایگاه داده‌های Elsevier، Springer، Pubmed، Google Scholar و همچنین پایگاه‌های داده‌های داخلی Iranmedex، Magiran، Medlib، جهاد دانشگاهی و لیست پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه ملی مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه، انطباق اهداف مقالات با اندازه‌گیری ابعاد بدنی دانش­آموزان جهت طراحی و بررسی مبلمان مدارس بود. مقالات ازنظر تکراری نبودن عنوان، نوع مطالعه، جمعیت مورد مطالعه، متغیرهای بررسی‌شده و کیفیت گزارش­‌دهی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: از میان مقالات یافته شده در جستجوی اولیه پایگاه‌های اطلاعاتی از بین مقالات مورد بررسی،33 مقاله انگلیسی و 8 مقاله فارسی جهت مطالعه انتخاب گردید. مستندات موجود مربوط به دوره زمانی سالهای 1370 تا 1398 می‌باشد که از نظر روش کار و نتایج بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میزان تناسب ابعاد مبلمان موجود در مدارس با ابعاد آنتروپومتری دانش­آموزان در حد مطلوب نیست. لذا در نظر گرفتن اختلافات آنتروپومتری در طراحی صندلی مناسب جهت دانش‌آموزان ضروری می‌باشد. LA eng UL http://journal.jmu.ac.ir/article-1-268-fa.html M3 ER -