دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 1767-1757 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
2- استادیار پرستاری، گروه پرستاری کودکان، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خوی، خوی، ایران ، m_Akbarbegloo@khoyums.ac.ir
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
چکیده:   (1581 مشاهده)
مقدمه و هدف: ضعف والدین در کنترل تب کودک و وجود اشتباهات ادراکی سبب ایجاد ترس و نگرانی می­ شود. از جمله تئوری ­های پرکاربرد در زمینه تعیین عوامل موثر و پیش بینی بروز رفتار افراد، تئوری رفتار برنامه ریزی شده می ­باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تعیین کننده ­های کنترل تب براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده و ارتباط آن با ترس از تب انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 278 نفر از والدین کودکان زیر شش سال مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهر خوی، سال 1402 از طریق نمونه­ گیری چندمرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه دموگرافیک، ترس از تب و پرسشنامه  سازه­ های تئوری رفتار برنامه ­ریزی شده بود. تحلیل داده ­ها توسط نرم­ افزار آماری SPSS ویرایش 21 و با استفاده از آزمون­ های توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته­ ها: بین تحصیلات والدین، شغل مادر، منابع اطلاعاتی والدین، رتبه تولد و سن کودک با قصد کنترل تب ارتباط معنی­ داری وجود داشت (0/05>p). همچنین بین تعداد فرزندان، سطح درآمد خانواده، منابع اطلاعاتی والدین در مورد تب، سابقه تشنج قبلی کودک با ترس از تب ارتباط آماری معنی ­داری وجود داشت (0/05>p). نتایج رگرسیون نشان داد سازه­های قصد رفتاری (23/1 -=β)، نگرش (993/0 -=β)، کنترل رفتاری درک شده (52/0-=β) به ترتیب بیشترین پیشگویی کنندگی منفی و معنی­دار ترس از تب بود (0/05>p).
نتیجه‌گیری: با توجه پیشگویی کنندگی منفی سازه­ های تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده با ترس از تب، لزوم مداخلات با هدف ارتقا سطح عملکرد والدین و اصلاح رفتارهای ناآگاهانه در هنگام بروز تب را می ­طلبد.  
متن کامل [PDF 1112 kb]   (581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی/ پرستاری
دریافت: 1403/8/4 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار: 1403/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.