دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 1688-1679 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد، گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، poryarahmani137881@gmail.com
2- استادیار، گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه تندرستی و باز توانی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (823 مشاهده)
مقدمه و هدف: تمرینات اگزرگیم به طور فزاینده­ای برای بهبود کنترل وضعیتی و تعادل در جمعیت­های مختلف استفاده شده است. اما دانش محدودی در مورد تأثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل پویا و زاویه کرانیوورتبرال در دانش ­آموزان با وضعیت سر به جلو وجود دارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تأثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل پویا و زاویه کرانیوورتبرال دانش ­آموزان پسر با وضعیت سر به جلو انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 دانش ­آموز پسر با وضعیت سر به جلو (زاویه کرانیوورتبرال کمتر از 45 درجه) با دامنه سنی 7 تا 12 سال به‌صورت هدفمند برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب شدند. شرکت ­کنندگان تمرینات اگزرگیم را در هشت هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 30 دقیقه انجام دادند در حالی­ که شرکت­ کنندگان گروه کنترل به اجرای فعالیت­ های روزمره خود پرداختند. در مراحل مختلف از آزمون Y برای اندازه ­گیری تعادل پویا و از روش عکس­برداری از نمای نیمرخ بدن برای اندازه­ گیری زاویه کرانیوورتبرال شرکت­ کنندگان استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری 0/05 و با آزمون­ های تی وابسته و کوواریانس تحلیل شده ­اند.
یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات اگزرگیم باعث بهبود تعادل پویا (0/05>p‏). و اصلاح زاویه کرانیوورتبرال (0/01>p‏) دانش ­آموزان با وضعیت سر به جلو گردید.‏   
نتیجه‌گیری: براساس نتایج، تمرینات اگزرگیم را می‌توان در برنامه‌های بالینی و خانگی برای بهبود تعادل و تصحیح زاویه کرانیوورتبرال افراد با حالت سر رو به جلو استفاده کرد، زیرا می‌توانند علاقه به القای مشارکت فعال را تحریک کنند.
متن کامل [PDF 635 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / پزشکي ورزشي
دریافت: 1403/5/6 | پذیرش: 1403/8/11 | انتشار: 1403/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.