دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 651-642 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد آمار زیستی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- کارشناسی ارشد کتابداری و علوم اطلاع رسانی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران ، moa4235@gmail.com
چکیده:   (1266 مشاهده)
مقدمه و هدف: پژوهش، از ابزارهای مهم تصمیم ­گیری و برنامه­ ریزی در دانشگاه ­ها است و یکی از اساسی­ ترین پایه­ های توسعه جوامع محسوب می­ شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل انگیزشی و بازدارنده در پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می ­باشد.
روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 154 دانشجو و 33 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1399 انجام شد. افراد شرکت­ کننده در مطالعه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ­ساخته شامل اطلاعات جمعیت­ شناختی، عوامل انگیزش درونی و بیرونی و عوامل بازدارنده استفاده شد. داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و در سطح معنی­ داری 0/05p≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: در این مطالعه در مجموع 182 نفر شرکت کردند. در دانشجویان 99 نفر (64/3%) زن ،137 نفر (%89) مجرد و رشته تحصیلی 42 نفر (27/3%) پزشکی بود. مقطع تحصیلی 113 نفر (73/4%) از آنها کارشناسی بود. 71 نفر (46/1%) سابقه شرکت در کارگاه­ های پژوهشی داشتند. از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه 54/5% زن و 57/6% استادیار بودند و 97% اعضای هیأت علمی بیان نمودند که در کارگاه­ های پژوهشی شرکت داشته­ اند. همچنین 23/4% دانشجویان و100% اعضای هیأت علمی سابقه کار پژوهشی داشتند. در دو گروه دانشجویان و اعضای هیأت علمی، علاقه ­مندی به انجام پژوهش به ­ترتیب با 85/7% و 93% بیشترین فراوانی را کسب کرد. در انگیزش بیرونی دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ­ترتیب، فراهم بودن دسترسی به نرم­ افزارهای پژوهشی مناسب در انجام پژوهش (83/8%) و فراهم­آوری دانش سالم و عمیق (84/8%) بیشترین فراوانی را در فعالیت­ های پژوهشی داشتند. در عوامل بازدارنده دانشجویان و اعضای هیأت علمی به­ ترتیب، مبهم بودن شروع پژوهش (67/5%) و ضعف کار گروهی (60/6%) بیشترین فراوانی را داشت.
نتیجه­ گیری: باتوجه به نتایج، اعضای هیأت­­ علمی و دانشجویان به انجام فعالیت پژوهشی علاقه ­مند بودند ولی مبهم بودن شروع پژوهش و ضعف کار گروهی از موانع مهم انجام پژوهش برای آنها بود. ضروری است دست اندرکاران حوزه پژوهش ضمن روشن نمودن فرآیندهای انجام پژوهش و حمایت از کار تحقیقاتی گروهی، برای حل مشکلات و موانع موجود برنامه ریزی و اقدام نمایند.
متن کامل [PDF 483 kb]   (771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی/ آمار زیستی
دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1400/6/8 | انتشار: 1400/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.